مديريت آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 
 
گزارش عملکرد 88 
 

شبکه

اداره آمار

کتابخانه مرکزی

پوستر واحد شبکه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه - 1388

پوستر اداره آمار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه - 1388

پوستر واحد نرم افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه - 1388پوستر واحد نرم افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه - 1388

پوستر واحد سخت افزار مدیریت آمار و فناوری اطلاعات - 1388

پوستر واحد وب سایت مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه - 1388

پوستر کتابخانه مرکزی دانشگاه - 1388

 بروشور

مدیریت آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات
مدیر:
دکتر محمد رضا صابری
آدرس: مشهد، بیمارستان امام رضا(ع)، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
تلفن: 8537587- 0511 و 8537590-0511
نمابر: 8548048-0511
پست الکترونیکی : SaberiMR[at]mums.ac.ir
 

گزارش عملکرد سال های گذشته

چارت سازمانی مدیریت آمار و فناور ی اطلاعات و ارتباطات
 

 

معاونت فنی

معاون: مهندس اسماعیل غروی
آدرس: مشهد، بیمارستان امام رضا(ع)، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
تلفن: 8023055-0511
نمابر: 8548048-0511
پست الکترونیکی : GharaviI1[at]mums.ac.ir

اداره آمار
جانشین: وحید قوامی قنبرآبادی
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، روبروی ساختمان قریشی، اداره آمار
تلفن: 8514301 - 0511
نمابر: 8514301 -0511
پست الکترونیکی : GhavamiGhV1[at]mums.ac.ir

اداره اطلاع رسانی پزشكي و تامین منابع علمی(كتابخانه مركزي)

رئیس: دکتر علیرضا صراف شیرازی
آدرس: مشهد، خیابان دانشگاه، جنب داروخانه 22 بهمن، کتابخانه مرکزی دانشگاه
تلفن: 8513400 -0511
نمابر: 8513400 -0511
پست الکترونیکی: SarrafA[at]mums.ac.ir

ساختمان مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

معاونت اجرایی

معاون: محمد مهدی محمدزاده بوری آبادی
آدرس: مشهد، بیمارستان امام رضا(ع)، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
تلفن: 8023051 - 0511
نمابر: 8548048 -0511
پست الکترونیکی : MohammadzadehbMM1[at]mums.ac.ir

واحد وب سایت
مسئول واحد: مهندس بهروز هاشم نژاد نامقی
آدرس: مشهد، بیمارستان امام رضا(ع)، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
تلفن: 8023024 -0511
نمابر: 8548048 -0511
پست الکترونیکی : HashemnejadB1[at]mums.ac.ir

واحد نرم افزار

مسئول واحد: مهندس محمود اعلمی
آدرس: مشهد، بیمارستان امام رضا(ع)، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
تلفن: 8023062 - 0511
نمابر: 8548048 -0511
پست الکترونیکی : AlamiM3[at]mums.ac.ir

واحد سخت افزار

مسئول واحد: مهندس امین رضا صدقی
آدرس: مشهد، بیمارستان امام رضا(ع)، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
تلفن: 8023028 -0511
نمابر: 8548048 -0511
پست الکترونیکی : SedghiAR[at]mums.ac.ir


واحد شبکه

مسئول واحد: مهندس کیانوش ناظم
آدرس: مشهد، بیمارستان امام رضا(ع)، مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه
تلفن: 8023064- 0511
نمابر: 8548048 -0511
پست الکترونیکی : NazemK1[at]mums.ac.ir
 

 

 

 

 
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

صفحه اول 

شبکه

اداره آمار

نرم افزار

سخت افزار

 وب سایت

کتابخانه مرکزی

 

اهداف:

در راستای اهداف مدیریت آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه که تجهيز دانشگاه علوم پزشکی به آخرين دستاوردهای فناوری اطلاعات روز دنيا همگام با اجرای استانداردهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در جهت مکانيزه نمودن سيستمها در دانشگاه، تبادل بهينه اطلاعات و طراحی و اجرای پژوهشهای مرتبط است، این واحد نهادينه سازی پايگاه مرکزی اطلاعات علمی و توسعه اطلاع رسانی در دانشگاه علوم پزشکی را در راس اهداف خود قرار داده است.
 
 تشریح سیستم مورد استفاده در وب سایت دانشگاه و نحوه مدیریت آن

واحد وب سايت دانشگاه با استفاده از نرم افزار مديريت محتوا و تكيه برآن، توسعه و گسترش وب سايت را با واگذاري مديريت آن به مديران سايت واحدها و طراحي و ايجاد يك اجتماع از سايتها و يا به عبارتي نزديك شدن به يك پرتال جامع و كامل را پيش گرفت . هريك از واحدهاي مستقل دانشگاه داراي زير سايت اختصاصي مي باشند. همچنين اين امكان براي كليه گروههاي آموزشي نيز فراهم مي باشد. ايجاد و نظارت بر عملكرد اين زير سايتها و پايش آنها ، عدم محدويت در تعريف زير سايت و تخصيص فضا براي زير سايتهاي ايجاد شده از امكانات اين نرم افزار مي باشد. امكان تهيه گزارشات مديريتي از آخرين زمان كاركرد مديران سايت، تعداد صفحات ايجاد شده، آخرين صفحات بروز شده، فرمهاي ايجادشده و ..... از جمله مواردي است كه به اين واحد در بروز نگهداشتن و كنترل محتواي آن كمك مي نمايد.


 

 
 
فرایند درخواست استفاده از سیستم پیام کوتاه دانشگاه
 

 
 
فعالیت های انجام شده نیمسال اول سال 1388:

1 - ارتقا تعداد زیر سایت های دانشگاه به بیش از 140 سایت فارسی و 60 سایت لاتین
2 - آموزش 200 نفر/ساعت برای راهبری زیر سایت های دانشگاه (تعداد کل مدیران سایت در دانشگاه = 500 نفر)
3 - تهیه مستمر پشتیبان از تمام بانکهای اطلاعاتی وب سایت دانشگاه
4 - ایجاد بیش از 3700 صفحه جدید در سایت دانشگاه (تعداد کل صفحات سایت دانشگاه = 17900 صفحه)
5 - پی گیری به روز رسانی سایت دانشگاه در تمام زیر سایت های دانشگاه
6 - اعطای پنل مدیریتی جهت ارسال و دریافت پیامک به واحدهای دانشگاه
7 - ايجادسایت ویژه کارکنان
8 - طراحی بیش از 15 لوگو برای سایت های دانشگاه
9 - طراحی بیش از 60 بنر برای مناسبت های مختلف
10 - ایجاد 10 زیر سایت علمی برای گروه های مختلف آموزشی دانشگاه

 

 

 
 طرح های در دست اجرا و برنامه ریزی شده برای سال آینده:

1 - برگزاری جشنواره وب سایت دانشگاه هر سال یک بار به منظور ایجاد روحیه و اصلاح رويه
2 - اصلاح گرافیک تمامی صفحات سایت و حرکت به سوی حرفه ای تر شدن سایت
3 - حرکت به سوی ایجاد صفحات علمی در وب سایت های تخصصی
4 - فعال کردن همه گروه های آموزشی به منظور تولید محتوای علمی برای سایت دانشگاه
5 - اصلاح بانک های اطلاعاتی وب سایت به منظور ایجاد سرعت بیشتر در وب سایت دانشگاه
6 - ایجاد پورتال اطلاع رسانی برای اعضاء هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه
7 - تولید فرم های دریافت اطلاعات ، و ایجاد رابطه فعال با مراجعه کنندگان به وب سایت دانشگاه به منظور خدمات رسانی بهتر
8 - قرار داد تمام فرم ها و اطلاعات موردنیاز مراجعین به دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی وب سایت
9 - راه اندازی سامانه دریافت و ارسال پیام کوتاه برای کلیه متقاضیان دانشگاه

 
 

 
 

 
 

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

صفحه اول 

شبکه

اداره آمار

نرم افزار

سخت افزار

 وب سایت

کتابخانه مرکزی

اهداف: 
 
در راستای اهداف مدیریت آمار وفناوری اطلاعات دانشگاه که تجهيز دانشگاه علوم پزشکی به آخرين دستاوردهای فناوری اطلاعات روز دنيا همگام با اجرای استانداردهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در جهت مکانيزه نمودن سيستمها در دانشگاه , تبادل بهينه اطلاعات و طراحی و اجرای پژوهشهای مرتبط است، این واحد نیاز سنجی، انتخاب و توسعه سيستم­های نرم افزاری فراگیر و تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی را با مبانی استاندارد در راس اهداف خود قرار داده است.
 
 
فعالیت های انجام شده در نیمسال اول سال 1388:

- پشتيباني از سيستم اتوماسيون آماري دانشگاه
- اجراي طرح شناسنامه دار كردن نرم افزارهاي دانشگاه ، به منظور نظارت بر نرم افزارهاي نصب شده و ارائه پشتيباني هاي لازم
- تدوين و اجراي فرايند تهيه نرم افزار بر اساس استاندارد ملي نماتن و بومی سازی استاندارد
- نصب و راه اندازي تكنولوژي شيرپونت به منظور مكانيزه كردن امور جاري واحدهاي تابعه دانشگاه
- ارائه فيش هاي حقوقي بر روي اينترنت
- راه اندازي كتابخانه ديجيتال با 1000 عنوان كتاب الكترونيكي
- راه اندازي سايت شخصي كليه كاربران دانشگاه
- راه اندازي پرتال مبني بر شيرپونت واحد نرم افزار و ارائه سرويس هاي متعدد بر روي آن
- اجراي استراتژي مديريت بانك هاي اطلاعاتي
- يكپارچه سازي و مديريت بانك اطلاعاتي پرسنلي دانشگاه
- راه اندازي چندين جريان كاري مختلف مبتني بر تكنولوژي شيرپونت به منظور تسريع در امور جاري واحدها و مديريت آنها مانند درخواست ADSL ويژه كليه كاربران دانشگاه
- بررسي و نظارت بر قراردادهاي جديد یا پشتيباني متعدد نرم افزاري مانند نرم افزار سيستم آموزشي مداوم (سامد) ، نرم افزار جامع پژوهشي ، نرم افزار مديريت مجموعه آبي ، نرم افزار نظام پيشنهادات ، نرم افزار مجله بهورز ، نرم افزار كتابخانه و ...
- افزایش دانش فني و علمي پرسنل واحد
- مشاركت در طرح صدور كارت هوشمند و بررسي شركتهای ها وعقد قرارداد با آنها به منظور صدور كارت هوشمند براي تمام اعضاي هيئت علمي ، پرسنل بخش و دانشجويان دانشگاه
- اجراي 3 طرح از طرح جامع 110 فرايند در هر ماه بر مبناي شيرپويت
- تحليل و طراحي نرم افزار جامع درمانگاه
- همكاري در اجراي طرح صدور كارت هوشمند كليه اعضاي هيئت علمي ، پرسنل بخش و دانشجويان
- اجراي طرح نظام مند كردن سيستم حضور و غياب دانشگا
ه 



 

 

 

طرح های در دست اجرا و برنامه ریزی شده برای سال آینده:
 

- يكپارچه سازي و مديريت بانك اطلاعاتي حقوق و دستمزد و سيستم جامع مالي دانشگاه
- تحليل و طراحي و اجراي سيستم نوبت دهي بيمارستان
- پيگيري طرح مديريت بانك هاي اطلاعاتي دانشگاه به منظور امنيت ، سرعت و حفاظت اطلاعات
- توسعه تكنولوژي شيرپونت در جهت مكانيزه كردن امور جاري واحدهاي تابعه و اجراي طرح هاي آن
- پيگيري طرح 110 فرايند واحدهاي دانشگاه بر اساس تكنولوژي شيرپوينت
- راه اندازي سيستم ارزشيابي پرسنلي دانشگاه

ارتقا عملکرد با اتوماسیون سیستم ها در واحدهای دانشگاه

 

طرح های در دست اجرا براي نرم افزار HIS در سال آینده:

- اجرای طرح اصلاح گزارشات و یکپارچه سازی آنها و قرارگیری بر روی سرور مرکزی
- نظارت مستمر و مدیریت اگزه ها و یکپارچه سازی آنها در کلیه واحد های نصب شده در سطح استان خراسان رضوی
- تکمیل و بهینه سازی نرم افزار کارانه
- ارائه پشتیبانی های نظام مند و پیگیری انجام امور
- برگزاری کلاسهای آموزشی در سطوح مختلف برای کاربران و افرایش کیفیت کلاسها
- نصب و راه انداری نرم افزار اچ ای اس در واحد های درخواست کننده جدید
- مدیریت بانکهای اطلاعاتی و نظارت مستمر بر اجرای صحیح آن
- بازنگری بر زیر سیستم های نرم افزار اچ ای اس و افزایش امنیت و سرعت و نیز صحت اطلاعات ورودی
- مستند سازی نرم افزار به منظور تسریع در توسعه و پشتیبانی های لازم

فعالیت های انجام شده در زمينه نرم افزار HIS درنيمسال اول سال 1388:

-تدوین طرح اصلاح گزارشات و یکپارچه سازی آنها و قرارگیری بر روی سرور مرکزی
- طرح ورژن گذاری و یکپارچه سازی تمام ورژن نرم افزار در تمام بیمارستان
- راه اندازی سیستم مدیریت خطا
- راه اندازی سیستم مدیریت درخواستهای جدید
- طراحی و اجرا طرح مدیریت بانکهای اطلاعاتی نرم افزار HIS بیمارستانها
- نصب نرم افزار HIS در 25 بیمارستان و مرکز بهداشت
- آموزش 1320 نفرساعت پرسنل دانشگاه
- اعمال 140 مورد درخواست تغییر در درخواست تغییرات در سیستم HIS
- پشتیانی سیستمهای موجود در کلیه بیمارستانها و مراکز بهداشت سطح استان
- طراحی و الحاق سیستم مددکاری به سیستم آزمایشگاه HIS

ارتقا عملکرد با اتوماسیون سیستم ها در واحدهای دانشگاه

 
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 
 

صفحه اول 

شبکه

اداره آمار

نرم افزار

سخت افزار

 وب سایت

کتابخانه مرکزی

اهداف: 
در راستای اهداف مدیریت آمار وفناوری اطلاعات دانشگاه که تجهيز دانشگاه علوم پزشکی به آخرين دستاوردهای فناوری اطلاعات روز دنيا همگام با اجرای استانداردهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در جهت مکانيزه نمودن سيستمها در دانشگاه، تبادل بهينه اطلاعات و طراحی و اجرای پژوهشهای مرتبط است، این واحد نهادينه سازی، طراحی و توسعه سیستم های سخت افزاری در دانشگاه علوم پزشکی را در راس اهداف خود قرار داده است.
 
طرح های در دست اجرا و برنامه ریزی شده برای سال آینده:

a. ایجاد ارتباط پایه بین شهرستان های استان و مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه
b. ارتقاء کمی و کیفی ارتباط بی سیم بین واحدی در دانشگاه
c. ارتقاء کمی و کیفی سرورهای دانشگاه
d. تعویض سوییچهای غیر مدیریتی برخی از واحدها با سوییچهای مدیریتی لایه 3
e. تکمیل طرح Wi-Fi در تمام واحدهای دانشگاه برای ایجاد حداکثر پوشش شبکه بی سیم
f. همکاری در طرح حفاظت فیزیکی واحدهای دانشگاه با حراست دانشگاه
g. پاسخ گویی به نیازهای سخت افزاری حوزه معاونت پژوهشی و بیمارستانها
h. مشاوره سخت افزاری با تمامی واحدهای زیر مجموعه دانشگاه

 

 

فعالیت های انجام شده در در نیمسال اول سال 1388:

a. طراحی و نصب بیش از 635 نود شبکه در تمام واحدهای دانشگاه در شهر مشهد.
b. نصب بیش از 20963 متر کابل در شبکه دانشگاه
d. نصب 6 آنتن بی سیم و 45 متر دکل بی سیم در 3 واحد دانشگاه.
e. تعویض 6 آنتن بی سیم در سیستم ارتباطی بی سیم دانشگاه
e. خرید و نصب 10 سرور در بخش های مختلف شبکه دانشگاه
f. نصب 59 دستگاه سوئیچ در بخش های مختلف شبکه دانشگاه
g. نصب 22 عدد رک در بخش های مختلف شبکه دانشگاه
k. اجرای 15 دستگاه سیستم Wi-Fi در بخش های مختلف دانشگاه

شعار ما این است: شبکه امن و تمام وقت به عنوان زیر ساخت اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 
 

صفحه اول 

شبکه

اداره آمار

نرم افزار

سخت افزار

 وب سایت

کتابخانه مرکزی

اهداف: 

تجهیز دانشگاه علوم پزشکی به آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات روز دنیا همگام با اجرای استانداردهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در جهت مکانیزه نمودن سیستم ها در دانشگاه، تبادل بهینه اطلاعات و طراحی و اجرای پژوهشهای مرتبط
در این راستا کتابخانه مرکزی، تهیه و توسعه منابع علمی چاپی و الکترونیکی مورد نیاز دانشگاه و مدیریت سازماندهی و بهره برداری از این منابع؛ آموزش مهارت های اطلاع یابی از انواع منابع اطلاعاتی ؛ ارائه خدمات کتابخانه ای 24 ساعته به جامعه پزشکی شهر مقدس مشهد و اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاه ونظارت بر اجرای صحیح آیین نامه جامع امانت و گردش مواد کتابخانه های دانشگاه را در راس اهداف خود قرار داده است.
 
فعالیت های انجام شده در نیمسال اول سال 1388 :

- پشتیبانی از 15 کتابخانه دانشگاه در تهیه منابع مورد نیازاز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مبلغ تقریبی 430000000 ریال.
- تشکیل پنج جلسه "شورای تخصصی امور کتابخانه های دانشگاه" به منظور هدایت راهبردی و تخصصی مجموعه کتابخانه های دانشگاه
- اجرای مراحل دریافت، تفکیک و توزیع مجلات چاپی لاتین 2008 و 2009 برای 15 کتابخانه دانشگاه
- مدیریت و هماهنگی امور مربوط به ثبت نام بیش از 1700 نفر در کتابخانه دیجیتال پزشکی کشور برای بهره برداری بهینه دانشجویان و اعضای هیئت علمی در داخل و خارج از دانشگاه
- ایجاد بانک اطلاعاتی کتب الکترونیک در زمینه علوم پزشکی با استفاده از فناوری Sharepoint با امکان دسترسی و دانلود متن هزاران عنوان کتاب به فرمت PDF در شبکه داخلی دانشگاه (LAN)
- ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی 24 ساعته به نزدیک 30000 نفر از اعضای جامعه پزشکی شهر مقدس مشهد و نیز اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه در سه نوبت کاری.
- مدیریت، آموزش و پشتیبانی نرم افزار جامع کتابداری تحت شبکه داخلی نصب شده در 14 کتابخانه تابعه دانشگاه
- ارائه آموزش های تخصصی کتابداری به 15 نفر از کتابداران دانشگاه بیش از 1100 ساعت و نیز 16 نفر از دانشجویان کارآموز معرفی شده از دانشگاههای کشور در محل کتابخانه مرکزی بیش از 3200 ساعت.
- مدیریت و روزآمدسازی بانک های اطلاعاتی کتاب،مجله، پایان نامه و لوح فشرده در محیط نرم افزار جامع کتابداری پارس آذرخش با نزدیک به 39000 رکورد تاکنون.
- تقدیر از کتابداران و خادمین نشر برتردانشگاه در هفته کتاب
- مدیریت و برگزاری 15 کارگاه های آموزشی منابع الکترونیک و شیوه جستجوی علمی به مدت 65 ساعت و تعداد 425 نفر شرکت کننده تاکنون با همکاری مدیریت فناوری اطلاعات و مرکز امور هیئت علمی.
- تهیه محتوا، صفحه و روزآمدسازی وب سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه
- انجام بازدیدهای دوره ای از 15 کتابخانه تابعه دانشگاه به منظور بررسی وضعیت موجود و تهیه شناسنامه کتابخانه ها.

 

 

طرح های در دست اجرا و برنامه ریزی شده برای سال آینده:

- نظارت بر اجرای صحیح و دقیق مفاد "آیین نامه جامع و یکپارچه استفاده از کتابخانه های دانشگاه"
- مدیریت و نظارت بر بکارگیری نیروی انسانی متخصص در کلیه کتابخانه های دانشگاه
- ارائه خدمات متنوع کتابخانه ای و اطلاع رسانی به جامعه پزشکی شهر مقدس مشهد و نیز اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه
- تکمیل و روزآمدسازی بانک اطلاعاتی کتابهای الکترونیکی حوزه پزشکی با استفاده از فناوری SharePoint
- روزآمدسازی پايگاهای اطلاعاتی برای کتب، مجلات، پايان نامه ها, اسناد و منابع چند رسانه ای کتابخانه های دانشگاه برای استفاده عام در محیط وب و همچنین در شبکه دانشگاه
- برگزاری کارگاههای آموزشی استفاده از منابع اطلاعاتی کتابخانه دیجیتال پزشکی برای اعضای هيات علمی، دانشجويان مقاطع مختلف، کتابداران و کارشناسان دانشگاه به صورت هفتگی

شعار ما این است:دانشگاهی پیشرو با دسترسی به جهان اطلاعات و دانش

منوی نمایش در موبایل