مديريت آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

گروه آمار
منبع ارائه آمار رسمی در دانشگاه

عملکرد گروه آمار در سال 1403

مدیریت جمع آوری آمار ستاد سفر

کلیه فرمهای مورد نیاز در اتوماسیون آماری دانشگاه طراحی شد.تعداد 11 فرم برای سه معاونت بهداشت ، درمان و غذا و دارو طراحی شد .آمار ستاد سفر امسال در دو مرحله اطلاعات جمع آوری شده است مرحله اول مربوط می شود به نوروز هرسال و مرحله دوم  مربوط می شود به اربعین تا پایان ماه صفر .آمار روزانه در اتوماسیون آماری درج میگردد و گزارشات مربوطه نیز برای نهادهای بالادستی در دسترس می باشد تا در هنگام نیاز مورد استفاده قرار گیرد .

مدیریت دشبوردهای پرتال مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

الف- ایجاد و همکاری در ایجاد دشبوردهای جدید

ایجاد دشبوردهای جدید کاری تیمی با همکاری واحدهای مختلف مدیریت آمار و فناوری اطلاعات می باشد که بررسی صحت دیتا، طراحی دشبورد و .... بر عهده اداره آمار می باشد. دشبوردهای ایجاد شده در سال 1403 شامل : باز طراحی دشبورد بستری، بازطراحی دشبورد اورژانس، توزیع بیماریها، بروزرسانی دشبوردها، عملکرد پزشکان (به درخواست معاونت درمان) ، دشبورد ملزومات پزشکی (به درخواست معاونت غذا و دارو ) ، ماندگاری بیمار در اورژانس، درآمد بیمارستانی- ماهانه ، درامد به روز بیمارستان ها -روزانه ، درامد به روز بیمارستان ها ماهانه، داشبورد هیأت علمی و دانشجو و اطلاعات پایه دانشجویی و ماندگاری بیمار در اورژانس ویژه بیمارستانهای کودکان می باشد . همچنین ارتباط با معاونت غذا و دارو جهت استخراج شاخص‌های مهم این معاونت در راستای ساخت دشبوردهای مورد نیاز در حال انجام است .

همچنین :

  • در خصوص دشبورد ماندگاری بیماران در بیمارستان کودکان، این دشبورد به صورت برخط به سیستم بیمارستانی متصل می باشد و امکان مدیریت بهینه تخت های اورژانس کودکان در اختیار کادر پرستاری قرار می دهد.
  • در خصوص دشبورد دانشجو-هیات علمی محاسبه مقادیر زیر با پیچیدگی ها و صرف وقت فراوان انجام گردید:
  • محاسبه سهم پزشک عمومی هر گروه در دانشکده پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی
  • محاسبه مازاد/کسری هیات علمی در گروه های آموزشی
  • تحلیل رشته تحصیلی و فلوشیپ هیات علمی بر اساس نظرات مدیرگروهها (همچنین در حال انجام است)
  • محاسبه شاخص هیات علمی به دانشجو به تفکیک زیرشاخه (درحال انجام)
  • نگاشت شاخه تخصصی هیات علمی به رشته تحصیلی دانشجو (درحال انجام)
  • استخراج پست های هیات علمی از تشکیلات
  • تخصیص پست ها با توجه به تغییرات لازم در ساختار موجود تشکیلات (درحال انجام)

ب-شناسنامه دار کردن دشبوردهای پرتال مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

با توجه به اهمیت دشبوردها از منظر مدیران، تبیین فرایند ایجاد و ثبت دشبورد ضروری به نظر می رسد لذا هر دشبورد نیازمند مستندسازی می باشد تا در صورت ایجاد مشکل امکان خطایابی فراهم باشد. همچنین برای استفاده دشبوردها لازم است هر دشبورد دارای شناسنامه باشد.تا برای بروزرسانی و اپدیت دشبوردها و تعاریف شاخص ها و آیتم های دشبورد به مشکل بر نخورد. بر این اساس در نه ماه  نخست سال 1403 فرایند شناسنامه دار کردن دشبوردها در اتوماسیون آماری دانشگاه ( اتوماسیون آماری دانشگاه ) تکمیل گشت و با توجه به تغییر منابع و زمان های بروزرسانی برخی دشبوردهای مرتبط با دانشجویی، هیأت علمی، نیروی انسانی، تشکیلات، اورژانس و بستری، شناسنامه دشبوردها بروز گردید. بدیهی است به منظور پویا نگه داشتن دشبوردها و کاهش خطا و رفع سریع آن، شناسنامه دشبوردها بایستی همواره بروز نگه داشته شوند.

همچنین برای دشبوردهای حوزه سیستم بیمارستانی دانشگاه (HIS) نظیر دشبورد بستری و آخرین وضعیت اورژانس شناسنامه دشبورد و شاخص ها تهیه گردید و جهت اسان نمودن کنترل صحت دیتا در اختیار کاربران دشبوردها قرار گرفت.

ج- بررسی روزانه دشبوردهای پرتال و ایجاد گزارشات کنترلی در اتوماسیون آماری و سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه

با توجه به اهمیت بروز بودن و صحیح بودن دیتا دشبورد، نیازمند بررسی روزانه و ماهانه و سالانه دشبوردها با توجه به تاریخ بروزرسانی آن می باشد. لذا کلیه دشبوردهای پورتال هم از نظر فنی و هم صحت دیتا به صورت روتین چک می گردد. و در صورت مشاهده خطا جهت رفع آن به صورت فوری اقدام لازم صورت می گیرد. همچنین گزارشات کنترلی در اتوماسیون آماری دانشگاه  برای دشبوردهای مبتنی بر اتوماسیون اماری دانشگاه و در سیستم اطلاعات بیمارستانی دانشگاه برای دشبوردهای مبتنی بر HIS شد. در مرداد ماه امسال با همکاری واحد HIS منویی در گزارش ساز HIS با عنوان دشبوردهای آمار ایجاد شد که کلیه گزارشات کنترلی دشبوردهای مبتنی بر HIS جهت سهولت کاربران بیمارستانی در این منو قرار داده شد.

د-پیگیری خطاهای اعلامی دشبوردهای پرتال مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

کلیه خطاهایی که همکاران در اداره آمار، بیمارستانها، معاونتها و... اعلام میکنند، پیگیری می شود و پس از بررسی پاسخ داده می شوند. به این منظور گروهی نیز در ایتا متشکل از کلیه نمایندگان محترم آمار بیمارستانها تشکیل گردید تا موارد مربوط به دشبوردهای مدیریت بیمارستانی منحصرا اطلاع رسانی شود. موارد مرتبط با خطای دسترسی، پیشنهادات و سوالات و.. نیز در این گروه از سوی نمایندگان آمار اعلام می گردد و پس از بررسی ترتیب اثر داده می شوند.

هـ - مهاجرت از پرتال قدیم دشبوردهای مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی به پرتال جدید دشبوردها (سیگما)

پس از پیگیری چهارماهه و تست و ارزیابی پرتال یکپارچه مدیریت آمار و فناوری اطلاعات با شرکت همکار و رابط برنامه نویس شرکت یاد شده بعد از رفع ایرادات متعدد در پرتال جدید دشبوردها و افزودن برخی امکانات جدید به این پرتال درنهایت پرتال جدید دشبوردهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تاریخ 22/05/1403 جایگزین پرتال قدیم دشبوردها شده و عنوان آن بطور رسمی از بهمن 1403 به سیگما تغییر یافت. خلاصه اقدامات صورت گرفته در خصوص افزودن امکانات جدید به این پرتال، رفع ایرادات و نقایص و اقدامات صورت گرفته در راستای بهره برداری از پرتال یاد شده به شرح ذیل گزارش گردیده است:

  • افزودن امکان تعریف الگوهای کاربری به پرتال دشبوردهای جدید جهت تعریف کاربری یکپارچه
  • افزودن امکان ارتباط بین سمت ها و الگوهای کاربری با امکان انتخاب دسترسی و تغییر مجوزهای دسترسی با وجود استفاده از الگوی واحد
  • جلوگیری از افزونگی تعریف منوها و ساختار درختی منوی ناوبری در پرتال جدید دشبوردها با تعریف یکتای منوها و مدیریت دسترسی به منوها با الگوهای کاربری
  • امکان افزودن و مدیریت کاربران بهینه در مقایسه با پرتال قدیم دشبوردها با امکان فیلترکردن بهینه و موثرتر
  • امکان گزارش گیری از دشبوردهای روئیت شده توسط کاربر در بازه های زمانی انتخابی براساس نام کاربری، با نمایش تعداد کل مراجعات به دشبوردهای انتخابی و تعداد مراجعات درهر روز
  • امکان گزارش گیری از لاگ دسترسی کاربران به دشبوردهای تعریف شده در پرتال براساس تاریخ و زمان، نوع اقدام و کاربر مجوزدهنده یا مجوزگیرنده
  • گزارش ورود کاربران به پرتال با اهمیت تعداد ورود کاربران به سیستم و بررسی فعالیت کاربران سیستم در بازه های زمانی
  • درنهایت تست و بررسی امکانات اصلی پرتال جدید دشبوردها، رفع نواقص باقیمانده این پرتال، بعلاوه زمینه سازی برای مهاجرت به پرتال جدید در چندین گام با تعریف و انتقال کاربران پرتال قدیم به پرتال جدید، رفع ایرادات و نقایص جزئی، و تست کارایی و استفاده پذیری از پرتال جدید توسط کاربران آزمایشی و مهاجرت به پرتال جدید

ز-پیگیری دسترسی به دشبوردها

پیگیری ایجاد دسترسی به دشبوردهای پرتال مدیریت آمار و فناوری اطلاعات برای نمایندگان آماری که جدید معرفی شدند و سایر افرادی که از سوی بیمارستان ها و معاونت ها جهت دسترسی معرفی می گردند. همچنین پیگیری دسترسی مدیران و روسای بیمارستان ها به دشبوردهای مدیریت بیمارستانی و رفع خطاهای دسترسی انجام شد. همکاری با واحد زیرساخت به منظور ایجاد گروه در اکتیودایرکتوری ودرخواست های جیرا به جهت افزودن کاربران به این گروه ها انجام شد.

 
اتصال دیتابیس پرونده الکترونیک سلامت(سینا) به دیتابیس مدیریت آمار و فناوری اطلاعات جهت تهیه گزارشات

با توجه به نیاز به داشتن آمار عملکرد معاونت بهداشت جهت تهیه گزارشات یا داشبوردهای مورد نیاز، جلسات کارشناسی با حضور کارشناسان و مسئول آمار و پرونده الکترونیک معاونت بهداشت برگزار شد .در طی این 6 جلسه ( پنج جلسه در محل مدیریت و یک جلسه غیررسمی در معاونت بهداشت) که از آذر 1402 شروع شد در خصوص بهترین روش انجام کار از نظر فنی بجهت جلوگیری از موازی کاری، یکسان بودن شاخصها در هر دو دیتابیس ، سرعت انجام انتقال آمار و همچنین شاخصهای مورد نظر بحث و تبادل نظر گردید. سایر هماهنگی ها و اقدامات نیز تلفنی صورت پذیرفت. پس از طی 8 ماه در مرداد 1403 کل فرایند به اتمام رسید و هم اکنون فرایند نگهداشت آن صورت می گیرد. آمار و اطلاعات دریافتی به شرح ذیل می باشد .

الف: ساختار شبکه معاونت بهداشت : شامل  مراکز جامع خدمات سلامت ، پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و سایر واحدهای بهداشت: سابق بر این اطلاعات در قالب فایل اکسل در انتهای هر سال دریافت میشد که اکنون این اطلاعات ماهانه ایمپورت می گردد .

ب: جمعیت تحت پوشش دانشگاه : اطلاعات جمعیتی به تفکیک سن و جنس و تاهل و تا سطح شبکه های بهداشت که سابق بر این سالی یکبار در قالب فایل اکسل دریافت میشد بطور ماهانه ایمپورت می گردد.

ج : شاخصهای عملکردی معاونت بهداشت : 26 شاخص مهم از مجموعه شاخصهای عملکردی  معاونت بهداشت که قبلا موردی و در قالب فایل اکسل دریافت می شد هر سه ماه یکبار ایمپورت می گردد.

برگزاری جلسات کمیته استخراج آمار از HIS

ابلاغ اعضای محترم کمیته در ابتدای سال 1403 صادر شد و به صورت هفتگی با هدف رفع اشکالات و اصلاح فرایند استخراج آمار از HIS تشکیل می گردد. همچنین تدوین شناسنامه و راهنما برای دشبوردهای حوزه معاونت درمان دانشگاه نیز در این جلسات با حضور نمایندگان بیمارستانها، معاونت درمان، گروه نرم افزار، HIS و اداره امار دانشگاه انجام می گیرد. از جمله اقدامات انجام شده در این کمیته در نه ماه  نخست 1403 می توان به موارد زیر اشاره نمود : بررسی، اصلاح و ویرایش گزارش آمار بستری با احتساب تخصص تخت و ایجاد گزارشات کنترلی جهت کنترل صحت دیتا، ویرایش ، باز طراحی و ایجاد شناسنامه دشبورد بستری، بروزرسانی دشبوردهای 18گانه اورژانس منطبق با مصوبات کمیته ، بررسی، باز طراحی و ایجاد شناسنامه برای دشبورد آخرین وضعیت اورژانس، بررسی وضعیت تخت های بیمارستان در ساختار  HIS، ویرایش گزارش تعیین وضعیت نشده اسکرنینگ، تصویب اصلاحات در برگه پذیرش بیماران، بررسی و رفع خطاهای اعلامی بیمارستانها ، ساماندهی ساختار تخت ها و بخشها در سامانه سپید، اصلاح تعریف سی پی آر مطابق با اخرین تعریف وزارتی و...

تشکیل کمیته دشبوردهای بهبود کیفیت بیمارستانی
با عنایت به انجام فرآیند اعتبار بخشی بیمارستان ها در دانشگاه که در این ارزیابی، ذیل محور «مدیریت و رهبری»، شاخص "تصمیمات و اقدامات تیم رهبری و مدیریت، نشان دهنده استفاده از اطلاعات پردازش شده و شواهد سیستمی است." تعریف شده است، علاوه بر دشبوردهای مدیریت بیمارستانی در پرتال مدیریت آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه نیاز به دشبوردهایی برای دفاتر بهبود کیفیت بیمارستانها نیز به منظور ارتقای رتبه بیمارستانها در فرایند اعتبار بخشی ها احساس شد لذا در مهرماه 1403 کمیته ای با عنوان دشبوردهای بهبود کیفیت بیمارستانی ایجاد گردید و اعضای آن متشکل از ارزیابان کشوری و مسئولین بهبود کیفیت معاونت درمان، بیمارستان امام رضا، بیمارستان قائم و مسئول آمار معاونت درمان و نمایندگان آمار و مسئولین HIS بیمارستانهای امام رضا و قائم و همچنین کارشناس مدیریت اقتصاد درمان است. تا کنون طی دو جلسه برگزار شده، گلوگاه های کسر امتیاز شناسایی شد و مقرر شد ابتدا شاخص کنترل عفونت ساماندهی شود.
ایجاد فرم کنترل عفونت دست در سامانه شیر پوینت دانشگاه

پیرو مصوبات کمیته دشبوردهای بهبود کیفیت بیمارستانی، زیر کمیته ای به منظور بررسی فرمهای کنترل عفونت تشکیل شد و پس از برگزاری 5 جلسه، توانست فرم کنترل عفونت دست را مطابق اخرین تعریف وزارت خانه در بستر سامانه شیرپوینت دانشگاه ایجاد نماید. فرمهای بهداشت دست قبل از این به صورت دستی و کاغذی در هر بخش توسط رابطین بخشها جمع آوری می گردید که یکی از دلایل کسر امتیاز در ارزیابی های بیمارستانها به دلیل عدم استفاده از سامانه های الکترونیکی و مصرف فرم های کاغذی بود، در حال حاضر در بهمن 1403 با مشارکت بیمارستانهای قائم و امام رضا و مسئول کنترل عفونت معاونت درمان و واحد شیرپوینت، فرم نهایی شده و در بیمارستان قائم به صورت پایلوت در بخشها با استفاده از گوشی و بدون نیاز به فرمهای کاغذی تکمیل گردیده است. امید است تا پایان سال با توجه به در دست داشتن دیتای کنترل عفونت دست، دشبوردهای مدیریتی و کارشناسی ایجاد گردد و پس از آموزش کارشناسان کنترل عفونت کلیه بیمارستانها در سال 1403، کلیه بیمارستانها اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی از ابتدای سال 1404 دیتای فرم بهداشت دست را در فرم کنترل عفونت در بستر سامانه شیرپوینت وارد نمایند.

ساماندهی ساختار تخت های بیمارستانی در سپید

پس از انجام فرآیند انتقال اتوماتیک دیتای فعالیت بیمارستانی از سامانه اطلاعات بیمارستانی به اتوماسیون آماری دانشگاه به صورت ماهانه در مهر ماه 1403، از آنجایی که طراحی گزارشات فعالیت بخشهای بستری، منوط به یکسان سازی نام بخشها در سامانه های مختلف دانشگاهی و وزارتی مانند HIS، آواب و اتوماسیون آماری دانشگاه بر مبنای واقعیت موجود در بیمارستانهاست، لزوم بازنگری در نحوه تعریف واحدهای ارائه دهنده خدمات در بیمارستانها بیش از پیش ضروری به نظر رسید. با توجه به مصوبات کمیته استخراج آمار از HIS در تاریخ ١٤٠٣/٨/۷ و ١٤٠٣/٨/١۵ مقرر گردید تا دستورالعمل اجرایی ساماندهی ساختار تختهای بیمارستانی تدوین گردد. و پس از تایید در کمیته، در جلسه ای با حضور نمایندگان محترم بیمارستان ها، این اصلاحات به اطلاع آنها رسیده و خصوصیات تختها در بخشها نهایی گردند. در حال حاضر جلسات با 4 بیمارستان امید، دکتر شیخ، طالقانی و هاشمی نژاد در معاونت درمان برگزار شده و بیمارستانها در خصوص اصلاح ساختار توجیه شدند. و طی بازه دو هفته ای اصلاح ساختار در بیمارستان بایستی صورت گیرد. امید است تا پایان سال 1403 اصلاح ساختار در تمام بیمارستانهای مشهد مطابق با آیین نامه اجرایی ساماندهی تختها در سپید انجام گردد.

مدیریت جمع آوری آمار عملکرد ماهانه بیمارستانهای دانشگاهی و غیر دانشگاهی

اهم اقدامات در این خصوص به شرح ذیل می باشد :

  • پيگيري ثبت ، رفع نواقص و نهايتا تاييد آمار و اطلاعات حيطه فعاليت بيمارستان هاي دانشگاهي و غير دانشگاهي(29 بیمارستان دانشگاهی و 21 بیمارستان غیر دانشگاهی) به صورت ماهيانه
  • آموزش و رفع اشكال رابطين بيمارستان هاي دانشگاهي و غير دانشگاهي درحيطه فعاليت بيمارستاني برحسب نياز (شامل: اعمال دسترسي هاي لازم براي ويرايش يا ثبت آمارهاي حیطه مذكور، آموزش نحوه ساخت ، ویرایش و دسترسی به گزارشات آماری ، تهیه و ارسال گزارشات آماری برحسب نیاز و...)
  • ايجاد اقلام آماري جديد و بروزرساني اقلام آماري موجود در اتوماسیون آمار دانشگاه درحيطه فعاليت بيمارستان هاي دانشگاهي و غير دانشگاهي برحسب نياز
  • بروزرساني يوزرهاي رابطين ، مديران و روساي بيمارستان هاي دانشگاهي و غير دانشگاهي برحسب نياز (شامل : بررسي صحت دسترسي هاي اعمال شده قبلي ، اعمال دسترسي هاي جديد و بروزرساني عناوين يوزرهاي انتصاب داده شده قبلي برحسب نياز )
بروزرسانی آمار تسهیلات بهداشتی درمانی

بروزرسانی آمار تسهیلات بهداشتی درمانی در طول سال در دو نوبت ( شهریور و بهمن) انجام می شود. جهت انجام بروزرسانی فرمهای مربوطه که بالغ بر 13 فرم می باشد در اتوماسیون آماری دانشگاه طراحی گردیده است و به کلیه بیمارستانها اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی، کلیه شبکه های تحت پوشش دانشگاه، دانشکده ها ،مراکز بهداشت مشهد ، معاونت غذا و دارو و معاونت درمان فرمهای مربوطه دسترسی داده شده تا جهت تکمیل اطلاعات در این دو بازه زمانی اقدام نمایند.

جهت انجام بروزرسانی ، ابتدا کلیه اطلاعات سال قبل برای سال جدید ایمپورت می گردد و کارشناسان آمار مستقر در بیمارستانها، شبکه ها، دانشکده ها و... این اطلاعات را بررسی می نمایند و در صورت نیاز به ویرایش، حذف یا اضافه موارد، اقدام می نمایند. در بروزرسانی نیمه دوم نیز طی نامه به کلیه واحدهای ذکر شده اعلام می گردد کارشناسان آمار طی بررسی مجدد اطلاعات ثبت شده نسبت به ویرایش اطلاعات اقدام نمایند.

 در هر دو مرحله بروزرسانی پس از اعلام پایان کار،  اطلاعات توسط کارشناسان آمار 52 بیمارستان، 16 شبکه، 11 دانشکده ، 5 مرکز بهداشت، 2 معاونت،  کلیه فرم ها را بررسی و با سال قبل مقایسه نموده و در صورت مغایرت اطلاعات ،پیگیری لازم صورت می گیرد.لازم به ذکر است  زمان انجام فرایند بروزرسانی هر نوبت  حدودا دو ماه به طول می انجامد تا اطلاعات ثبت شده تکمیل و بررسی و سپس تایید گردد.

 در بروزرسانی بهمن ماه پس از بررسی اطلاعات ثبت شده کلیه موارد تایید می گردد تا کاربران پس از پایان سرشماری قادر به تغییر و ویرایش اطلاعات نباشند و پرونده بروزرسانی سال با این تایید بسته می شود.

مدیریت جمع آوری آمار سیمای سلامت استان

فرم های سیمای سلامت در سال گذشته در اتوماسیون آماری طراحی گردید . امسال با توجه به تغییرات صورت گرفته اصلاحاتی بر روی این فرم ها صورت گرفت همچنین گزارشات مورد نیاز از این فرم ها تهیه گردید.

 
فرآیند جمع آوری آمارها از سایر منابع دانشگاه به اتوماسیون آماری دانشگاه
  • راه اندازی و بهره برداری فرایند انتقال داده دانشجویان جاری
  • راه اندازی و بهره برداری فرایند انتقال داده دانشجویان پذیرش شده
  • پیاده سازی و راه اندازی ETL گسترش از پایگاه داده بهداشت به اتوماسیون آماری دانشگاه
  • راه اندازی و بهره برداری انتقال داده جمعیت از پایگاه داده بهداشت به اتوماسیون آماری دانشگاه به صورت ماهانه
  • راه اندازی و بهره برداری انتقال داده ساختار واحدهای بهداشتی از پایگاه داده بهداشت(سینا) به اتوماسیون آماری دانشگاه به صورت ماهانه
  • راه اندازی و بهره برداری انتقال داده پرسنل دانشگاه – پشتیبان ETL نیروی انسانی
فرآیند جمع آوری اطلاعات دانشجویان در طول سال تحصیلی

آمار رسمی دانشجویان در آبان و بهمن هر سال ارائه می گردد. این اطلاعات شامل دانشجویان جاری، پذیرفته شده، دانش آموخته، راکد و مشروط ارائه می گردد.  فرایند جمع آوری اطلاعات دانشجویی در سالهای قبل بدین نحو انجام می شد که طی هماهنگی با کارشناس آمار معاونت آموزشی اطلاعات دانشجویان جاری در اواخر آبان و بهمن در قالب فایل اکسل به گروه آمار ارسال می گردید و پس از بررسی اولیه فایل از لحاظ تکرارگیری و پیگیری فیلدها و اطلاعات ناقص، فایل تهیه شده را (بالغ بر هشت هزار رکورد و هر سال تقریبا حدود هزار و پانصد رکورد به آن اضافه می گردد) براساس فرمت فرم دانشجویان در اتوماسیون آماری دانشگاه طراحی و سپس اطلاعات ایمپورت می گردید.( این فرم دارای 43 فیلد می باشد که نگاشت این  هشت هزار رکورد  با این تعداد فیلد به صورت دستی انجام می شد).

هرچند از سالهای متمادی پیگیری درخصوص اجازه دسترسی به سامانه مروارید معاونت آموزشی جهت دریافت اطلاعات از طریق   etlانجام شده بود ولی تلاش همکاران در این سالها به نتیجه نرسید و همکاری لازم از سوی واحد IT معاونت آموزشی صورت نمی پذیرفت . تا اینکه در اواخر سال 1402 طی جلسات متعدد این دسترسی اختصاص داده شد.

الف-ایمپورت اطلاعات دانشجویان از سامانه مروارید

همزمان با دسترسی تخصیص داده شده به اداره آمار جهت دریافت مستقیم اطلاعات دانشجویان، فرم های موردنظر در اتوماسیون آماری دانشگاه طراحی شد و در رابطه با اطلاعات دانشجویان جاری کلیه نگاشتهای فیلدهای موردنظر در این فرم انجام گردید. هرچند هنوز در این خصوص با معاونت آموزشی در رابطه با صحت و سقم اطلاعات در حال تبادل نظر و پیگیری هستیم و هرماه این اطلاعات از سامانه دریافت و بررسی می گردد امیدواریم ماحصل تلاشمان  دستیابی به اطلاعات صحیح و بی نقص باشد. با توجه به اینکه اطلاعات دانشجویی در گروه آمار پس از بررسی های مکرر به جمع بندی میرسد، لذا همکاران در معاونت آموزشی و سایر واحدهای دانشگاهی و غیردانشگاهی کلیه اطلاعات دانشجویی را  از طریق مکاتبه با گروه آمار دریافت می نمایند.

ب-همکاری با معاونت آموزشی جهت تهیه فرمهای مورد نیاز در سامانه اتوماسیون آماری دانشگاه

با توجه به اینکه تنها جمع آوری اطلاعات صحیح در گروه آمار مدنظر نمی باشد لذا با نمایش دادن این اطلاعات در دشبوردهای متعدد این امکان فراهم می شود تا مسئولان همزمان با دسترسی و اشراف به این اطلاعات تصمیمات درستی را اتخاذ نمایند. لذا بررسی و بروزرسانی این اطلاعات حائز اهمیت می باشد.

ج-پیگیری و برگزاری جلسات متعدد با واحد هیات جذب معاونت آموزشی جهت طراحی دشبورد هیات علمی دانشجو

با توجه به درخواست همکاران جلسات متعدد جهت طراحی این دشبورد برگزار گردید .این دشبورد دارای اطلاعات اعضای هیات علمی و اطلاعات دانشجویی بوده و از حیث کاربرد و تعیین شاخص های موردنظر واحد مربوطه بسیار حایز اهمیت می باشد.

 
دریافت اطلاعات پزشکان بیمه سلامت، تامین اجتماعی و نیروهای مسلح و برگزاری جلسه با نظام پزشکی جهت تبادل آمار

به منظور دسترسی به اطلاعات صحیح و جامع از تعداد پزشکان شاغل در شهر مشهد، هر ساله ضمن مکاتبه با سازمانهای بیمه، اطلاعات موردنظر دریافت و پس از یک کاسه شدن اطلاعات، تعداد پزشکان فعال مشخص می گردد.

 
بررسی و آماده سازی موارد مورد نیاز در خصوص سالنامه آماری

با توجه به نیاز دانشگاه و همچنین مطابق با رویه همه ساله اقدام به آماده سازی و تهیه سالنامه آماری دانشگاه انجام گرفت که موارد زیر در این راستا صورت گرفت:

  • مطالعه و بررسی سالنامه های سال‌های قبل
  • آشنایی با کلیات و مفاهیم سالنامه علوم پزشکی دانشگاه
  • آماده سازی و تهیه جداول مربوط به شاخص های آماری سالنامه
  • ارسال جداول پیش نویس از طریق اتوماسیون اداری به معاونت‌های مختلف

دریافت اطلاعات شاخص‌های آماری از معاونت های مختلف دانشگاه  :

در راستای آماده کردن شاخص‌های مهم آماری هر یک از معاونت‎‌‍ها، از طریق اتوماسیون اداری به معاونت مربوطه نامه ارسال شد و شاخص‌های مورد نیاز در حوزه های مختلف دریافت گردید، که به شرح زیر می‌باشد:

الف_ معاونت آموزشی: دریافت آمار در ارتباط با تعداد دانشجویان اعم از پذیرفته شده، جاری، تحصیلات تکمیلی و دانش آموختگان و همچنین آمار تعداد اعضای هیات علمی و دانشکده ها. علاوه بر این دریافت 15 شاخص مهم در ارتباط با هیات علمی و دانشجویان.

ب- معاونت بهداشت: دریافت اطلاعات کلی در خصوص جمعیت شهری و روستایی تحت پوشش دانشگاه بعلاوه اطلاعات واحد های بهداشتی و مراکز مختلف. همچنین دریافت بیش از 45 شاخص مهم در حوزه های میزان مرگ خام،شاخص‌های هیات امنا،،توسعه شبکه و ارتقا سلامت، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها،سلامت خانواده جمعیت و مدارس، اداره کاهش خطر بلایا و حوادث،آموزش سلامت، تغذیه،سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد، سلامت محیط کار.

ج- معاونت پژوهش و فناوری: جمع آوری اطلاعات از معاونت مربوطه در خصوص طرح‌های تحقیقاتی به تفکیک دانشکده و همچنین میزان بودجه اختصاص یافته به این طرح ‌ها. بررسی طرح های تحقیقاتی بر اساس نظام رتبه بندی و همچنین دریافت اطلاعات کامل در خصوص شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد.

د_معاونت توسعه: اطلاعات دریافتی ازین معاونت شامل مواردی در خصوص جنسیت، وضعیت تاهل، محل خدمت، مقطع تحصیلی و نوع استخدام برای تمام پرسل اعم از پرسنل شاغل، پرسنل جدید الورود و پرسنل بازنشسه می باشد.علاوه بر این در حوزه های تحول اداری، آموزش کارکنان، منابع فیزیکی و بوجه بیش از 5 شاخص مهم دریافت و برای درج در سالنامه آماری دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

ه_معاونت دانشجویی و فرهنگی: در خصوص تعداد دانشجویان ساکن در خوابگاه  به تفکیک جنسیت اطلاعات کاملی دریافت گردید. همچنین مشخصات کامل خوابگاه‌ها ، فضاهای ورزشی، نشریات، مسابقات ورزشی و اداره رفاه و تغذیه در غالب بیش از 10 شاخص جمع آوری و برای درج در سالنامه آماری دانشگاه آماده شد.

و_ معاونت درمان: اطلاعات کاملی در مورد بیماران،تعداد فوتی ها،مشخصات تخت های بیمارستانی، مشخصات کلی بیمارستان های دانشگاهی و غیر دانشگاهی جمع آوری شد. و بیش از 30 شاخص در حوزه های مختلفی مثل تخت، تختICU ، CCU و  NICU، اعمال جراحی، زایمان‌ها، مراجعین پاراکلینیک و اورژانس، درآمد سرپایی بیمارستان‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی، اعتبارات طرح تحول سلامت، آزمایشگاه، پرتو نگاری و سایر حوزه ها جمع آوری شد.

ز_ معاونت غذا و دارو: پس جمع آوری اطلاعات کلی در خصوص تعداد کارخانه های مختلف و داروخانه های زیر نظر دانشگاه، چندین شاخص که شمار آن به 16 می رسد در حوزه های  مختلف غذا دارو مثل نحوه عملکرد واحد‌ها و کمیته های مختلف و برررسی نمونه های دریافتی، حاصل گردید.

 
جمع آوری و بررسی شاخص های هیأت امنا

برای جمع آوری آمار هیات امنا با 7 معاونت دانشگاه مکاتبه گردید و در مجموع 36 شاخص جمع آوری و به دبیرخانه دائمی هیات امنا ارسال شد .

 
جمع آوری اطلاعات بودجه تفضیلی

این اطلاعات شامل 7 فرم می باشد که  از  معاونت توسعه ارسال می شود .آمارها و شاخصهای دریافتی در قالب 7 فرم تکمیل گردید.

 
جمع آوری و ثبت اطلاعات سیناسا

برای جمع آوری امار با 6 معاونت دانشگاه مکاتبه لازم صورت گرفت . آمارها و شاخصهای دریافتی در قالب 13 فرم تکمیل گردید.

ایجاد بستر ورود اطلاعات برای معاونتهای آموزشي و دانشجويی فرهنگی و پژوهشکده بوعلی

فرم های معاونت دانشجویی بعد از چندسال به جمع بندی رسید و اطلاعات این حوزه جمع آوری گردید. همچنین با توجه به عدم داشتن آمار و اطلاعات  از حوزه پژوهشکده در سال 1402 طی نامه درخواست معرفی کارشناس آمار پژوهشکده مطرح و پس از برگزاری جلسات فرم های موردنظر در این حوزه طراحی و پشتیبانی لازم صورت گرفت.
با توجه به درخواست همکاران در معاونتها و واحدهای مختلف، همکاری در این خصوص انجام می شود.فرم های طراحی شده در اتوماسیون آماری ، دارای بازه زمانی جهت تکمیل اطلاعات توسط کارشناسان و ارزیابان می باشد که به درخواست مسئولان مربوطه این تغییرات اعمال می گردد. 

طراحی فرم برنامه عملیاتی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و پشتیبانی آن در طول سال

با توجه به درخواست همکاران در معاونتها و واحدهای مختلف، همکاری در این خصوص انجام می شود.فرم های طراحی شده در اتوماسیون آماری ، دارای بازه زمانی جهت تکمیل اطلاعات توسط کارشناسان و ارزیابان می باشد که به درخواست مسئولان مربوطه این تغییرات اعمال می گردد.

 
انجام ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی کشور(جشنواره شهید رجایی)

این ارزیابی به صورت سالانه در سطح کشوری انجام می شود. فروردین و اردیبهشت ماه 1403 شاخص های عمومی و اختصاصی ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر اساس شیوه نامه شاخص های عمومی استان و برش استانی طی مکاتبه اداری از تمام معاونت ها و واحدهای مربوطه جمع آوری گردید و در سامانه معنا به همراه مستندات بارگزاری شد. پس از مشخص شدن نتیجه بررسی ارزیابان، در بازه اعتراضات خرداد و تیرماه به برخی امتیازهای داده شده اعتراض صورت گرفت. و در نهایت در شهریور امتیازهای نهایی اعلام خواهد شد. به منظور کسب امتیاز بالاتر در شاخص هایی که امسال امتیاز کامل اخذ نشده است، نامه نگاری و هماهنگی با واحدها آغاز گردیده است. از جمله تکمیل میز خدمت و تکمیل مستندات شاخص عمومی اسیب شناسی شاخص های اختصاصی و...

در ماه آذر جلسات اسیب شناسی شاخصهای اختصاصی با حضور نمایندگان معاونت ها برگزار گردید و در ماه بهمن و اسفند اقدامات لازم جهت ارزیابی سال آینده صورت خواهد گرفت.
 
مدیریت آمار کوید دانشگاه مشهد و سایر دانشگاههای استان

با توجه به درخواست های موردی استانداری برای ارسال آمار کوید ، آمارهای کوید دانشکاه مشهد و استان هفتگی دریافت و در اتوماسیون آماری ایمپورت می گردد که از مرداد ماه فقط آمار دانشگاه مشهد جمع آوری می گردد.

 
رفع خطاهای اعلامی از سوی کاربران اتوماسیون آماری دانشگاه

با توجه به خطاهای موجود در اتوماسیون آماری دانشگاه پیگیری های لازم برای رفع خطاها و توسعه نرم افزار از طریق شرکت پشتیبان بطور مستمر صورت میگیرد. همچنین نسخه اتوماسیون در دی ماه از 24 به 25 ارتقا یافت.

 
تکمیل پرسشنامه فعالیت های تحقیق و توسعه

پس از دریافت نامه مربوطه پیگیری از بخش‌های مختلف دانشگاه آغاز و درخواست تکمیل و ارائه اطلاعات مندرج در نامه به واحد های مربوطه ارسال گردید و تا کنون در حال پیگیری می‌باشد.

 

منوی نمایش در موبایل