امتياز
|
شاخص هاي ارزيابي
|
|
1. صفحه اصلي
|
4 امتياز
|
|
1,1 قابليت دسترسي به اطلاعات پايه از صفحه اصلي
|
|
2. خدمات الکترونيک (مشارکت کاربران، استفاده از فرم هاي الکترونيک)
|
1 امتياز
|
|
2.1.1 ميزان ارتباط سوال ارائه شده در نظرسنجي با خدمات واحد
2.1.2 گزينه هاي کامل و مناسب
2.1.3 تعويض سوالات نظرسنجي در بازه هاي زماني مناسب
2.1.4 استفاده از نتايج نظرسنجي در بهبود مورد ارزيابي قرار گرفته شده
|
1 امتياز
|
|
2,2 پرسش و پاسخ
|
4 امتياز
|
|
2,3 فرم هاي الکترونيک ( ثبت نام در کارگاه ها و ... )
|
|
3. نکات فني
|
3 امتياز
|
|
3,1 رعايت نامگذاري صفحات و فايل ها
3.1.1. عدم استفاده از نام هاي فارسي
3.1.2. عدم استفاده از نام هاي فينگليش (نام بايد انگليسي باشد)
3.1.3. عدم استفاده از فاصله در نام فايل ها
3.1.4. براي نامگذاري تمام اسناد از حروف كوچك استفاده شود. بسياري از سيستم عامل ها نسبت به بزرگ و كوچك بودن حروف حساس هستند.
3.1.5. نامگذاري فايل ها و صفحات بايد مرتبط با محتويات آن باشد.
3.1.6. طبقه بندي فايل ها در دايرکتوري هاي مختلف
|
3 امتياز
|
|
3,2 استفاده از عنوان کامل و مرتبط فارسي در عنوان صفحات
|
3 امتياز
|
|
3,3,1 نشان دهنده موضوع
3,3,2 کمتر از 10 کلمه
3,3,3 تمامی کلمات کليدي می بايست در قسمتی از متن بدنه وجود داشته باشند (در غير اينصورت به دليل بي ربط بودن توسط موتورهاي جستجو جريمه می شود).
3,3,4 تکرار بيش از حد کلمات باعث مي شود، صفحه به عنوان spam در نظر گرفته می شود.
3,3,5 ترتيب کلمات: اولين کلمه بهترين است و دومين کلمه اولويت دوم را دارد و به همين ترتيب
3,3,6 تراکم کلمات در بدنه: 5 تا 20 درصد (تمام کلمات کليدی تقسيم بر کل کلمات)
3,3,7 تراکم هر يک از کلمات کليدی: 1 تا 6 درصد (هر کلمه کليدی تقسيم بر کل کلمات)
3,3,8 برجستگی کلمه کليدی: کلمه ای که در ابتدا صفحه به صورت Bold و در سايز بزرگ است می تواند مهم باشد .
|
4 امتياز
|
|
3,4 بروزرساني مداوم سايت
|
4 امتياز
|
|
3.5.1 استفاده از عکس با سايز مناسب (حجم مناسب عکس هاي پرسنلي کمتر از 10 کيلوبايت، سايز عکس ها در حدود 30 کيلوبايت)
3.5.2 استفاده از خصوصيت alt براي جايگزيني پيغام به جاي تصاويري که امکان نشان دادن آنها وجود ندارد.
متن alt: می بايست توضيح دهنده شکل ترسيمی باشد، با کلمات بی ربط پر نشود.
|
2 امتياز
|
|
3,6 پرهيز از قرار دادن banner يکپارچه در بالاي صفحه اصلي
پرهيز از قرار دادن banner با سايز بزرگ مشابه با لوگوي سايت، زيرا باعث از بين بردن فضاي زيادي از صفحه مي شود.
|
4 امتياز
|
|
3.7.1 صحت عملکرد لينکها در تمامي سايت (عدم وجود پيوند مرده در صفحات و منوها)
3.7.2 استفاده صحيح از گزينه باز شدن در پنجره جديد در پيوندهاي درون صفحه و منو
3.7.3 درج title مناسب براي پيوندها
3.7.4 بروزکردن لينکهاي وابسته به مطالب و محتواي وبسايت
3.7.5 عدم لينک به سايت هاي غير معتبر، وبلاگ ها و ...
3,7,6 اتصالات درون سايت - اتصالات مناسب بين صفحات سطوح پايين تر
(هميشه سايت چند بار از نظر اطمينان از عدم وجود خطاهاي املايي و انشايي كنترل كنيد، همچنين اطمينان يابيد كه تمام تصاوير به درستي نمايش داده مي شوند و پيوندها Links به درستي عمل مي كند.)
|
|
4. جلوه هاي بصري (گرافيک)
|
5 امتياز
|
|
4,1,1 طرح گرافيكي و همچنين تركيب رنگي سايت بايد كاملا بيانگر اين باشد كه سايت قصد ارائه دادن چه مطلبي را دارد. (تناسب ظاهري و گرافيکي هر صفحات با محتواي آن)
4,1,2 در صورت استفاده از رنگ يا طرح زمينه، رنگ و طرح به گونه اي نباشد که خواندن متن را مشکل کند.
4,1,3 عدم استفاده از طرح هاي زمينه شلوغ که حرکت چشم بر روي متون را مشکل مي کند.
4,1,4 به منظور حفظ هويت هر سايت در صورت استفاده از زمينه از زمينه يکسان استفاده شده باشد.
4,1,5 چينش مناسب سايت و صفحه آرايي
4,1,6 زيبايي ظاهري سايت
4,1,7 استفاده مناسب از رنگ ها و تصاوير در سايت
4,1,8 استفاده از تصاوير مناسب و مرتبط براي هر بخش از سايت
4,1,9 متناسب بودن محل استقرار عکس ها و محتوا در صفحه
|
2 امتياز
|
|
4,2 تناسب ابعاد و محل عکس با ميزان و محتواي صفحه
|
2 امتياز
|
|
4,3 استفاده درست از گرافيک و متن هاي متحرک
گرافيك و متن هاي متحرك زياد نه تنها حواس بازديد كننده را پرت مي كند بلكه زمان بارگذاري صفحات را نيز بالا مي برد
4.3.1 عدم وجود بيش از يک حرکت در صفحه
4,3,2 عدم حرکت در جهت هاي مختلف
4,3,3 عدم استفاده از تصاوير متحرک با سرعت زياد
|
2 امتياز
|
|
4,4 رعايت استانداردهاي استفاده از فايل هاي چند رسانه اي (صدا، تصوير و ...)
4,4,1 کاهش حجم و فشرده سازي حجم مولتي مديا در وب سايت
|
6 امتياز
|
|
4,5,1 عدم استفاده از متن هاي طولاني در يک صفحه
4,5,2 نوع و سايز مناسب فونتها
4,5,3 طراحي عمومي صفحه و استفاده مناسب از فضا
|
5 امتياز
|
5. ابتکار و نوآوري
|
|
|
5.1 استفاده از راهکارهاي هوشمندانه، غيرمعمول و پيشرفته در ارائه محتوا
|
|
|
5.2 نوآوري در نحوه ارتباط با کاربر
|
|
|
5.3 استفاده از ايدهها و روشهاي جديد در جلب مخاطب
|
|
6. حداقل محتويات
|
4 امتياز
|
|
6,1 معرفي واحد و واحدهاي تابعه و شرح وظايف واحدها
6,1,1 معرفي واحد (معاونت/دانشکده/بيمارستان/مديريت/مرکز تحقيقات/گروه/...)
6,1,2 معرفي واحدهاي تابعه (مديريت هاي معاونت، معاونت هاي دانشکده، مديريت ها و بخش هاي بيمارستان، و ....)
|
4 امتياز
|
|
6,2 درج آيين نامه ها و قوانين - بخشنامه - اطلاعيه
6,2,1 شرح وظايف واحد سازماني و واحدهاي تابعه
6,2,2 ارائه قوانين و مقررات واحد سازماني و واحدهاي تابعه
6,2,3 فهرست عناوين خدمات واحد سازماني به مردم (دانشجو، هيات علمي، محققين غير دانشگاهي، بيمار و ...) و ساير واحدهاي سازماني
|
2 امتياز
|
|
6,3,1 اطلاعات تماس واحد و واحدهاي تابعه شامل نشاني، تلفن، نمابر، پست الکترونيک دانشگاهي)
6,3,2 جدول اطلاعاتي زمان مناسب مراجعه مردم به واحد و واحدهاي تابعه
6,3,3 عدم درج پست الکترونيک هاي غيرداشگاهي در سايت
6,3,4 پاصفحه: درج پاصفحه با رعايت نکات ذکر شده
6,3,4,1 درج پاصفحه مطابق با الگوي تعيين شده – در خط اول ادرس تلفن نمابر پست الکترونيک – و در خط دوم جمله "تمام حقوق ...." بدون درج فاصل در بين دو خط
6,3,4,2 آدرس صحيح
6,3,4,3 تلفن با ذکر پيش شماره
6,3,4,4 نمابر با ذکر پيش شماره
6,3,4,5 پست الکترونيک دانشگاهي و اداري (پرهيز از درج پست الکترونيک اشخاص در پاصفحه)
6,3,4,6 ذکر جمله "تمام حقوق مادي و معنوي ...."
|
2 امتياز
|
|
6,4,1 لينک به جايگاه هاي اينترنتي مرتبط با فعاليت هاي شرکت يا سازمان
6,4,2 عدم درج تبليغات شخصي در سايت
|
|
7. ساختار محتوايي
|
4 امتياز
|
|
7.1.1 وجود منو دائم در تمام صفحات سايت
7.1.2 طبقه بندي مناسب اطلاعات در آيتم هاي منو
7.1.3 ارتباط عنوان منو با محتواي صفحه مقصد
7.1.4 عدم درج بيش از 3 سطح زير شاخه در منو ها
|
2 امتياز
|
|
7,2 سرعت مناسب بارگذاري صفحات
7,2,1 سرعت مناسب جهت بارگذاري صفحات (عدم استفاده از عکس هاي با حجم زياد و تصاوير متحرک بي مورد)
|
3 امتياز
|
|
7,3 طبقه بندي اطلاعات مرتبط
|
3 امتياز
|
|
7,4 درج دايرکتوري در ابتداي صفحات
امكان دارد كاربران از صفحه اي به غير از صفحه اصلي به سايت وارد شود. بنابر اين درج دايرکتوري ابتداي صفحات بسيار مهم و با اهميت مي باشد.
|
1 امتياز
|
|
7.5 افزايش ارتباط کاربران با وب سايت واحد نظير استفاده از سوالات متداول (FAQ)
|
|
8. نوع محتوا
|
7 امتياز
|
|
8,1 درج اطلاعات علمي در سايت
دانشکده ها: معرفي رشته ها، مقطع هاي هر رشته، دروس رشته ها، جزوات آموزشي، اسلايد هاي آموزشي،,1,1 اعتبار علمي اطلاعات
8,1,2 وجود cv (شرح فعاليت هاي پژوهشي) هياتعلمي(ويژه دانشکده ها و بيمارستان ها، مراکز تحقيقاتي و در خصوص بقيه واحدها در نظر گرفته نشود)
8,1,3 توجه به سطح مخاطبين (بيماران، دانشجو، هيات علمي، کارمند، دانش آموز)
8,1,4 طبقه بندي صحيح و اصولي اطلاعات، انتخاب عناوين و سرفصل هاي مناسب و سادگي دسترسي به اطلاعات
|
4 امتياز
|
|
8,2 وجود cv (شرح فعاليت هاي پژوهشي) اعضاء هيات علمي
|
2 امتياز
|
|
8,3,1 عدم درج يک محتوا در بيش از يک صفحه زيرا در هنگام بروزرساني ممکن است يک صفحه را بروزرساني نماييد و از بروز کردن ساير صفحات غفلت شود - محتوا در يک صفحه درج شود و از ساير صفحات به آن لينک برقرار شود.
|
3 امتياز
|
|
8,4 استانداردهاي محتوايي و ويرايشي
8,4,1 حجم اطلاعات ارائه شده در صفحات
8,4,2 درستي نگارش، نشانگذاري و ساختار جملات
|
|
9. استفاده از سرويس ها
|
2 امتياز
|
|
9.1.1. آيا عنوان به صورت خبري و گويا و کوتاه مي باشد؟
9.1.2. آيا محتواي خبر کامل است؟ يا بازديد کننده بدون دريافت اطلاعات کافي به ساير صفحات و يا سايت ها ارجاع داده شده است؟
9.1.3. اتصال صحيح پيوندها
9.1.4. نمايه خبر درج شده است
9.1.5. چيدمان مناسب محتواي خبر
9.1.6. نکات مهم در خبر بارز شده است؟
|
2 امتياز
|
|
9,2 تالار گفتگو
|
|
10. صفحات انگليسي
|
4 امتياز
|
|
10,1 عدم درج صفحات انگليسي در سايت فارسي واحد
10,2 ارائه مطالب مناسب براي سايت انگليسي دانشگاه
|
|
11. حريم خصوصي
|
3 امتياز
|
|
11,1 عدم درج اطلاعات خصوصي اشخاص در سايت
|
3 امتياز
|
|
12,2 رعايت حق کپي رايت
|