مديريت آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

سوالات متداول شبکه

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سوال: خطاي مربوط به اتمام حجم دانلود

  • 1- حجم دانلود پايان يافته است
  • 2- عضويت در گروه صورت نگرفته است

  سوال: بسیار اتفاق افتاده است که در شبکه مرکز ما ، سیستم ها آی پی نمی گیرند. علت چیست؟

  • علت ، پر شدن Scope های DHCP مرکز شماست. برای حل این مشکل به چند نکته توجه فرمایید:
  •  1-     به هیچ عنوان روی کلاینت ها از آی پی دستی استفاده نکنید.
  • 2-     گوشی های موبایل از طریق اکسس پوینت به شبکه متصل شده و آی پی میگیرند. اگر این گوشی ها که بعضا پر تعداد هستند به درستی مدیریت نشوند، آی پی ها زود پر شده و با کمبود آی پی مواجه میشوید.
  • 3-     از ارائه درخواست برای رزرو کردن آی پی هایی که لزومی برای رزرو شدن ندارند بپرهیزید.
  • 4-     در صورت اتمام آی پی ، جهت خالی کردن Scope با مرکز فناوری اطلاعات تماس بگیرید.
  • 5-      ممکن است  سوئیچ هنگ کرده باشد
  • 6-    بایستی لینک ارتباطی تا سوئیچ چک شود و اطمینان از اینکه کابل ارتباطی ip  میدهد

سوال: در صورت قطع بودن شبکه  بخشی از سازمان بایستی چه اقداماتی توسط رابطین صورت گیرد؟

1-       سوئچ شبکه بخش را چک نمایید که روشن باشد

2-      کابل ارتباطی از سوئیچ اصلی را کنترل کنید و در صورت امکان با لپ تاپ به آن وصل شوید

3-      در صورت عدم وجود ارتباط با مرکز آی تی تماس حاصل فرمایید.

سوال: در صورتی که کاربران موفق به اتصال به شبکه وایرلس نشوند چه اقداماتی صورت پذیرد؟

   بررسی شود سیستمی که  میخواهد به شبکه وصل شود آیا جزو دامین هست یا خیر و در صورت نبودن بایستی در تنظیمات وایرلس پراکسی تعریف گردد

 سوال: اگر چراغ کارت شبکه خاموش باشد و کابل شبکه متصل باشد چه اقدامی انجام شود؟

احتمالا کابل دچار قطعی شده است بایستی دومسیر چک شود ابتدا از کامپیوتر تا کیستون روی دیوار و مسیر کیستون تا سوئیچ بخش

سوال: در صورت خاموش شدن پورتی از  سوئیچ مدیریتی چه اقداماتی صورت پذیرد و علت خاموش شدن چیست؟

ممکن است لوپی در شبکه اتفاق افتاده باشد و پورت خاموش گردد در اینصورت هرگز نباید کابل را به پورت دیگری متصل کنید.با مرکز آی تی تماس گرفته و شماره پورت و نام بخش را اطلاع دهید

سوال: منظور از ترافیک روزانه و پهنای باند چیست؟

مقدار حجم بر اساس مگا بایت که کاربران روزانه استفاده می نمایند را ترافیک روزانه می گویند پهنای باند ظرفیت اتصال بین کاربران و اینترنت را مشخص میکند

سوال: چگونه قطعی در فیبر نوری را تشخیص دهیم و از سالم بودن مسیر فیبر اطمینان پیدا کنیم؟

با استفاده از نور لیزر میتوان سرو ته کابل فیبر نوری را تست کرد و در صورت نبودن لیزر از چراغ قوه پر نور استفاده کنید

سوال: چرا تلگرام در اینترنت دانشگاه کار نمیکند؟

نرم افزار های شبکه های اجتماعی بنا به قوانین دانشگاه بر روی موبایل ها فیلتر شده است

سوال: در صورت تست  قطعی شبکه چه ping هایی گرفته شود؟

1-      ازوجود ارتباط داخلی در سازمان اطمینان پیدا کنید و یکی از سرور های داخلی راping  کنید

2- ping آنتن های ارتباطی

3- ping  یکی از سرورهای مرکز (172.16.0.1 ping)

سوال: روشن ماندن  چراغ نارنجی در پورت های سوئیچ مدیریتی به چه معناست؟

 روشن ماندن چراغ نارنجی ممکن است به معنای  لوپ در شبکه باشد و یا اینکه از port security  تعریف شده است.

سوال: آیا وجود مودم اینترنت جداگانه اختلال در شبکه ایجاد میکند؟

بلی به دلیل اینکه ممکن است در  مودم خارجی سرویس dhcp  فعال باشد و ip در شبکه broad cast  کند و لوپ در شبکه اتفاق بیفتد

سوال: در صورت تخریب  و نوسازی قسمتی از سازمان و قطع شدن قسمتی از شبکه چه اقداماتی انجام گیرد؟

1-   بررسی مسیر های کابل ارتباطی به رک بخش

2-      اطلاع رسانی به مرکز آی تی جهت بررسی و اقدامات لازم جهت نصب مجدد.

سوال: در صورت نامرتب بودن رک اصلی یا سایر رک های داخلی چه اقداماتی انجام گردد؟

1-      عکسی از داخل رک گرفته شود

2-      کابل ارتباطی مشخص شود

3-      یک به یک کابل ها از داخل سوئیچ جدا و در صورتی که قابل انعطاف باشد در نگهدارنده مرتب شود

4-      در صورت امکان سوئیچ باد گرفته شود.

سوال: در صورتی که کابل ارتباطی بین رک ها و رک اصلی  برای ما قابل شناسایی نباشد و برچسب هم نخورده باشد چه اقدامی انجام دهیم؟

1-         لپ تاپی را به رک فرعی متصل نماییم و با استفاده از  دستور پینگ یک آی پی را پینگ نماییم

2-     به ترتیب کابل هایی که به سوئیچ وصل هستند را قطع و وصل نماییم در صورتی که تایم اوت ایجاد گردید کابل شناسایی شده است   

3-     همچنین در صورتی که عمل فوق به نتیجه نرسید با تماس با واحد فناوری به کمک تجهیزاتی مانند فایندر حتما ارتباط مورد نظر قابل شناسایی خواهد بود

4-     در انتها پس از پیدا کردن کابل حتما بر روی آن برچسب شناسایی خورده شود

سوال: آیا به هر پورتی از سوئیچ مدیریتی میتوان کابل ارتباطی و یا سروری را وصل کرد؟

هر کدام از پورت های سوئیچ  ممکن است تنظیمات متفاوتی داشته باشند از جمله vlan های متفاوت-امنیت متفاوت-رنج ip متفاوت و غیره که با این اوصاف وصل کردن کابل شبکه تعریف نشده به پورت لوپ در شبه ایجاد میکند

سوال: برای بهبود وضعیت ظاهری سیم ها و کابل های سیستم ها چه اقداماتی انجام شود؟

1-      استفاده از داکت های کف خواب

2-      بست کمربندی و سیم زیپ برای پوشاندن کابل های روی میز

منوی نمایش در موبایل