مديريت آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

سوالات متداول داده

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

تعریف داده (Data)چیست ؟


 هر شکل از واقعیت در مورد افراد، اشیا، رخداد ها و به طور کلی هر نوع اطلاعات خام به عنوان داده شناخته می شود. یا طبق تعریف ویکی پدیا همه دانسته ها، آگاهی ها، داشته ها، آمار ها، شناسه ها، پیشینه ها و پنداشته  ها را داده یا دیتا می نامند.


 

مزایای استفاده از یک پایگاه داده چیست؟


    ۱. کاهش افزونگی داده ها

هر گونه ذخیره سازی مازاد اطلاعات و یا نگه داری چندین نسخه از اطلاعات افزونگی است

    ۲. امنیت

یکی از مهم ترین مسائل در پایگاه داده کنترل دسترسی به اطلاعات و حفاظت از اطلاعات در برابر دسترسی های غیر مجاز است

    ۳. جامعیت

جامعیت بر صحت عملیات، اعمال محدودیت و رعایت قواعد امنیتی در پایگاه داده دلالت دارد

    ۴. عدم ناسازگاری

ناسازگاری یعنی وجود اطلاعات فاقد اعتبار و صحت در بانک اطلاعاتی

    ۵. دسترسی همزمان

دسترسی همزمان قابلیت اتصال و فعالیت همزمان چندین کاربر

 

  طرح پشتیبان چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم طرح پشتیبان یا  Backup  به چه معناست؟ در دانش فناوری اطلاعات، Backup یا عمل Backup گیری اشاره به تهیه کپی‌هایی از اطلاعات دارد. این نسخه های کپی شده معمولا برای بازگرداندن اطلاعات هنگام آسیب دیدن و یا مفقود شدن اطلاعات اصلی بکار میروند .فرض کنید که دریک سازمان، وظیفه تهیه نسخه پشتیبان را برعهده شما گذاشته‌اند. از آنجاییکه Backup گیری به روشها و با استراتژیهای مختلف و با تنظیمات مختلف بصورت خودکار قابل پیاده سازی است کاربر این امکان را دارد که بتواند با برنامه­ریزی مشخص و قابل کنترل، Backupگیری را انجام دهد. چرا که دامنه انتخاب روش Backupگیری متنوع است و فرد مسئول باید براساس امکانات موجود، بهترین روش با بالاترین بازده و کمترین ریسک را انتخاب کند.

در واقع Backup Plan  امکانی را برای کاربر فراهم میاورد که بتواند دربازه زمانی مشخص و با انتخاب استراتژیهای تعریف شده، یک نسخه Backup  از دیتابیس را در تاریخهای تنظیم شده و در مسیر مشخص، تهیه کند.

 

استفاده پشتیبان گیری در سازمان ها چه ضرورتی دارد ؟

تا بحال تصور کرده‌اید که ممکن است روزی سرور سازمان شما قفل کرده و همه اطلاعات ضروریتان از بین برود و هیچ راهی برای بازگرداندن آنها نداشته باشید؟ این اتفاق میتواند برای شما بسیار وحشتناک و طاقت فرسا باشد. در سطح خیلی کوچک فرض کنید درآخرین ماههای تحصیل در دانشکده هستید و زمان زیادی بر روی پایان نامه‌نان کار کرده‌اید. در حال کار روی فایل پایان‌نامه هستید که با یک صفحه سیاه روبرو میشوید که نوشته شده: درایو C وجود ندارد! نابودی چندین گیگابایت اطلاعات، به معنی بر باد رفتن چند سال گزارش و تکالیف و مقالات و اسناد خواهد بود. حال این اتفاق را به یک سازمان بزرگ تعمیم دهید و وسعت تبعات منفی آنرا تجسم کنید.

بعنوان جمع بندی برخی از ضرورت­های استفاده از طرح پشتیبان عبارتند از:

  • ﮔﻢ ﺷﺪﻥ ﻳﺎ ﺣﺬﻑ ﺷﺪﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ
  • بازگرداندن به نسخه قبلی بعد از تغییرات اعمال شده
  • هزینه بر بودن تولید مجدد اطلاعات در صورت حذف شدن آنها
  • غیرممکن بودن بازگردانی اطلاعات در برخی موارد
 

استراژی پشتیبان گیری دیتابیس های مرکز چگونه است ؟

استراژی بک آپ گیری بر اساس  پارامترهای زیر انجام خواهد داد.

  1. حجم تغییرات داده در بانک اطلاعاتی
  2. ظرفیت بانک اطلاعات
  3. ارزش و اهمیت داده های بانک اطلاعاتی در چه سطحی است
  4. چه اندازه فضای نگهداری برای Backup ها موجود است.
  5. مدت زمان مورد نیاز برای Backup از دیتابیس
  6. آیا اگر سرورتان منفجر شود داشتن Backup تا چند لحظه قبل از انفجار برایتان اهمیت دارد.

 

بایگانی اطلاعات چیست ؟

یک مجموع یا مجموعه ای از سوابق تاریخی که به طور خاص برای نگهداری در دراز مدت در نظر گرفته میشود و بعنوان مرجعی در آینده برگزیده میشود .بعلاوه آرشیو داده ها شامل داده های قدیمی تر می باشد که برای مرجع آینده هنوز مهم و ضروری می باشد و یا داده هایی که باید برای انطباق قانونی حفظ شوند .مثلا داده های مربوط به حساب بانکی و پردازشهای بانکی و صورتحسابهای کارتهای شتاب از جمله داده هایی هستند که در زمان وقوع خطا نیاز به بررسی آنها داریم .مکانیزم آرشیو داده ها بصورت ایندکس بوده بنابراین دارای قابلیت جستجو بوده تا فایل ها و قطعات فایل ها بتوانند به آسانی مورد بازیابی قرارگیرند .

 

استراتژی پشتیبان گیری دیتابیس های مرکز باید چگونه باشد  ؟

براساس مسیر اعلام شده به مسولین IT  هر مرکز بایستی فایل های بک آپ را بر روی یک Type  و یا هارد اکسترنال خارج از محیط شبکه به صورت روزانه به مدت ۷ روز نگهداری شود که در صورت ایجاد مشکل بتوان به انها مراجعه کرد . در صورت فضا کافی جهت بایگانی بک آپ ها می توان مدت زمان بیشتری از فایل ها نگهداری کرد .

 

چرا باید فایل های پشتیبان بر روی یک Type  و یا هارد اکسترنال خارج از محیط شبکه نگهداری کرد ؟

  1. یکی از عوامل مهم در تخریب اطلاعات کاربران قطعا ویروس ها و عوامل بد افزار موجود در سطح شبکه است. برخی از ویروس ها می توانند اطلاعات فایل ها و کاربران را حذف و یا تغییر دهند به همین جهت برای حفاظت از اطلاعات در برابر این مورد میبایست از اطلاعات فایل های بک آپ خارج از فضای شبکه نگهداری نمود .
  2. طبیعتا هر سرویسی که در شبکه های مختلف در حال فعالیت باشد مورد تحدید و حملات هکران قرار دارد, برخی از کارشناسان معتقد هستند با نصب ابزارهای امنیتی می توانند این مورد را حذف کنند, اما این تصور کاملا اشتباه است, ابزارهای امنیتی فقط امنیت سرور را افزایش می دهد و مبحث امنیت یک موضوع نسبی است و قابل تضمین نیست. بنابر خط مقدم برای حفاظت اطلاعات در برابر هکران بعد از افزایش موارد امنیتی سرور قطعا بک آپ است. هکرها می توانند با دسترسی های غیر مجاز اقدام به پاک کردن کلیه داده ها از جمله فایل ها و پایگاه داده ها کنند. به همین جهت برای حفاظت از اطلاعات در برابر این مورد میبایست از اطلاعات فایل های بک آپ خارج از فضای شبکه نگهداری نمود .
 

  دشبورد چیست؟

در دنیایی که در این حجم عظیم از اطلاعات در حال غرق شدن است، بسیار مهم است که بتوانید تنها اطلاعاتی را که برای شما و شرکت‌تان مهم و حیاتی هستند، به دست بیاورید تا بتوانید به‌سرعت و به‌راحتی، به تصمیماتی صحیح برای پیشرفت دست یابید. داشبورد نمایشی گرافیکی از مهم ترین داده های سازمان برای رسیدن به اهداف است به طوری که در یک صفحه با یک نگاه قابل درک باشد. شما از طریق یک داشبورد مدیریتی می‌توانید مقدار بسیار عظیمی از اطلاعات را مورد بررسی قرار دهید و تصمیماتی را مبتنی بر اطلاعات واقعی و در زمان صحیح اتخاذ کنید. با توجه به اینکه داشبورد مدیریتی قادر است تا از طریق یک رابط گرافیکی و تصویری داده‌ها را بررسی کند، مدیران سازمان‌ها می‌توانند از طریق این اطلاعات، نمایی کلی از سازمان یا شرکت خود به دست بیاورند و آن را درمقابل بحران‌های مختلفی ایمن کنند و از طرفی فرصت‌های مختلف را برای پیشرفت سازمان بررسی نمایند.

 

  چه فاکتور های برای انتخاب شاخص های کلیدی عملکردی مطرح است؟

در داشبورد شما سه معیار برای ایجاد شاخص‌های کلیدی عملکرد وجود دارد. اول اینکه این شاخص‌ها باید به‌طور مستقیم با اهداف سازمان‌تان مرتبط باشند. دوم، آنها باید به‌صورت کمی و کیفی قابل اندازه‌گیری باشند و مهم‌تر از همه اینکه شاخص‌های کلیدی عملکرد باید با شاخص اندازه‌گیری رشد و موفقیت سازمان شما ارتباطی مستقیم داشته باشند.

 

 مزایای دشبورد های مدیریتی چیست؟

ایجاد بستری برای بهبود و پیشرفت مداوم در سرتاسر سازمان یا شرکت شما، اصلی‌ترین مزیت داشبورد مدیریتی است. از آنجا که شما قادرید تا میزان عملکرد سازمان خود را اندازه‌گیری کنید، پس می‌توانید آن را بهبود ببخشید

۱. ارزیابی عملکرد برای سنجش برنامه‌های سازمان به منظور افزایش بهره‌وری

شما می‌توانید با نظارت بر عملکرد تمامی بخش‌های سازمان‌ خود، میزان کارکرد بخش‌های مختلف را بسنجید و آنها را بهتر کنید.

 

۲. بهبود ارتباطات درون سازمانی

داشبورد مدیریتی یک ابزار ارتباطی مفید و مؤثر است، چرا که امکان نظارت و مشاهده‌ی عملکرد بخش‌های متخلف سازمان را بسیار آسان می‌کند.

 

۳. بهبود ارتباطات خارج از سازمان

داشبوردهای مدیریتی می‌توانند میزان ارتباط با مشتریان و تأمین‌کنندگان مختلف را افزایش دهند.

 

۴. صرفه‌جویی در وقت

با استفاده از داشبوردهایی که به‌خوبی پیکربندی شده‌اند، قادرید تا مقدار زیادی از زمان خود را صرفه‌جویی کنید ،چرا که این داشبوردها تمامی اطلاعات موردنیازتان را به‌صورت یکجا در اختیار شما قرار می‌دهند. با استفاده از داشبورد مدیریتی، زمان بسیار کمتری برای ایجاد گزارش‌ها و برقراری ارتباطات بین بخش‌های مختلف سازمان صرف می‌شود.

 

۵. افزایش عملکرد کارکنان

ارزیابی دقیق و پیوسته‌ی عملکرد کارکنان نه تنها برای موفقیت فردی بلکه برای موفقیت کلی سازمان ضرورت دارد.

 

۶. افزایش سودآوری

هنگامی که بدانید در کدام‌یک از بخش‌های سازمان‌تان نیاز به پیشرفت دارید، انرژی، زمان و منابع خود را برای افزایش بهره‌وری آن به کار خواهید برد. نتیجه‌ی چنین اقدامی افزایش بهره‌وری و سوددهی نهایی سازمان خواهد بود.

 

به چه طریق می توان درخواست طراحی دشبورد داد؟

      از طریق نامه اتوماسیونی به مدیریت آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه

 

  آیا می توان بستر نمایش دشبورد ها را انتخاب کرد؟

در صورت امکان اصلاح سورس کد بستر مورد نظر، امکان نمایش دشبورد در هر سایت و سیستمی امکان پذیر است.

 

منوی نمایش در موبایل