مديريت آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

نرم افزار اکسل - جداول محوری

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

جداول محوری (Pivot Table)

Pivot Tables  که در فارسی آن را جداول محوری ترجمه کرده‌اند ابزاری بسیار قدرتمند است که همزمان چند کار را از جمله فیلتر کردن، عملیات تجمیعی/تفصیلیِ مشروط (جمع، شمارش، میانگین گیری، . . )  را روی چند فیلد از یک لیست انجام می‌دهد.  و امروزه با بهره‌گیی از Slicerها یکی از پرکاربردترین ابزار مصورسازی داده و ساخت داشبوردهای اطلاعاتی هستند.که سعی شده‌است ساخت آنها به روشی ساده و در قالب مثال آموزش داده شود.

از آنجایی‌که رویکرد این نوشتار، آموزشِ کاربردی به زبانی ساده است. تمام جزئیات مطرح نشده‌است. انشاءالله در مطالب تکمیلی آینده، نکاتی کاربردی با رویکرد مصورسازی داده در رابطه جداول محوری در اختیار همکاران قرار خواهد گرفت.

 

Pivot Tables  که در فارسی آن را جداول محوری ترجمه کرده‌اند ابزاری بسیار قدرتمند است که همزمان چند کار را از جمله فیلتر کردن، عملیات مشروط (جمع، شمارش، میانگین گیری، . . )  را روی چند فیلد از یک لیست انجام می‌دهد. ارزش و قدرت این ابزار وقتی بیشتر ملموس می‌شود که قبلا هر یک از این عملیات را به تنهایی توسط ابزار نظیر Filter  و یا به کمک توابعی مانند SumProdut, sumif, countif, . . . انجام داده‌باشید. در نوشتار پیش‌رو سعی شده‌، در قالب مثال و به روش گام بگام و مصور، شیوه ساخت جدول محوری آموزش داده شود. در فایل اکسل ضمیمه، نتایج اجرای هر مثال در برگه‌ای جداگانه آمده‌است. بدین ترتیب خوانندگان محترم می‌توانند نتیجه کار خود را با آنچه که در فایل ضمیمه آمده‌است مقایسه کنند. هرچند تمام مثال‌ها در فایل ضمیمه و بصورت مجزا آمده‌است اما تاکید می‌شود، حتما سعی کنید اول مثال‌ها را خودتان اجرا کنید و بعد به سراغ فایل ضمیمه بروید. 

فرض کنید جدول یک قسمتی از گزارش فروش یک فروشگاه زنجیره‌ای در طی چند سال اخیر است. این فروشگاه چهار شعبه در سطح شهر دارد و می‌خواهد میزان فروشش را به تفکیک سال، شعبه، گروه مواد غذایی ارزیابی و برای برنامه‌ریزی های بعدی تحلیل کند.

در اینجا  تنها یک داده اصلی داریم(میزان فروش). البته می‌توانست مساله ما شامل موارد دیگری نظیر هزینه‌های شعبه‌ها، تعداد کارکنان، آمار کالای مرجوعی، سفارش‌های آتی و  . . . باشد. به هرحال به جهت سادگی آموزش میزان(و یا ارزش) فروش تنها شاخصی است که در این مثال‌ها بکار رفته‌است. می‌خواهیم این شاخص را از سه بعد مختلف:

منطقه(نمایندگی)، سال، گروه کالایی

آن را ارزیابی کنیم.

یک‌ مدیر و یا تحلیل‌گر بازار برای برنامه‌ریزی‌های بعدی و ارزیابی عملکرد گذشته ممکن است بدنیال سوالاتی نظیر:

      میزان فروش نمایندگی شرق در سال 1392 چقدر بوده

      میزان فروش نمایندگی جنوب به تفکیک سال از سال 1390 تا 1395

      بیشترین فروش طی سه سال گذشته مربوط به کدام گروه کالایی بود.

      فروش کل هریک از نمایندگی‌ها به تفکیک سال

      جمع فروش گروه کالایی لبنیات نمایندگی‌های  طی پنج سال گذشته

      بیشترین فروش گروه کالایی میوه مربوط به کدام نمایندگی و در چه سالی بوده است.

پاسخ به هریک از سوالات فوق با ابزارهایی نظیر فیلتر، و بهره‌گیری از توابعی مانند countif, sumproduct ممکن است. مزیت جداول محوری، سادگی در اجرا، انعطاف در نمایش و سادگی تعامل با کاربر است.    

 

       ایجاد جدول

       فیلترها در جدول محوری

       جدول محوری دو بعدی


جهت مطالعه متن کامل آموزش فایل PDF را ملاحظه فرمایید.


مثال در قالب Excel




منوی نمایش در موبایل