مديريت آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سالنامه آماری کشور حاوی مجموعه‌ای از آخرین اطلاعات آماری موجود در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌باشد که به منظور رفع نیازهای آماری تصمیم‌گیران، برنامه‌ریزان، پژوهشگران و سایر متقاضیان، از سال 1345 به طور سالانه تهیه و منتشر می‌شود.
نتایج سرشماری‌ها و آمارگیری‌های نمونه‌ای اجرا شده توسط مرکز آمار ایران، آمارهای ثبتی و نتایج آمارگیر‌ی‌های اجرا شده در دستگاه‌های اجرایی کشور، منابع آماری این نشریه را تشکیل می‌دهند.
با توجه به این که سرشماری عمومی نفوس و مسکن هر ده سال یک بار اجرا می‌شود و اجرای برخی از آمارگیری‌ها و سرشماری‌ها توسط مرکز آمار ایران و سایر سازمان‌ها با فاصله زمانی منظم صورت نمی‌گیرد، برخی از اطلاعات آماری مندرج در سالنامه، هر ساله و به طور مستمر در دسترس نمی‌باشد.

مرکز آمار ایران، به منظور ارائه بهنگام اطلاعات آماری مهم و اساسی برای رفع نیازهای آماری استفاده‌کنندگان و به حداقل رساندن مراجعات آنان به سازمان‌های متعدد تولیدکننده آمار، اقدام به تهیه، تدوین و انتشار بهنگام نشریات گوناگون آماری به ویژه "سالنامه آماری کشور" و طراحی پایگاه اطلاعات آماری نموده است.

پایگاه اطلاعات نشریات مرکز آمار ایران به عنوان یکی از اجزای تشکیل‌دهنده پایگاه اطلاعات آماری کشور، از سال 1381  در شبکه جهانی اینترنت  قرار داده شده و از طریق درگاه ملی آمار با نشانی  www.sci.org.ir قابل دسترسی است. در این پایگاه که به طور پیوسته در حال تغذیه اطلاعاتی است، تاکنون جداول 4780 عنوان نشریه مرکز آمار ایران عرضه می‌شود که با استفاده از امکانات وسیع جستجو، قابلیت دسترسی سریع و آسان به اطلاعات موجود در آن فراهم می‌باشد.

علاوه بر پایگاه مذکور، از سال جاری اطلاعات نشریه سالنامه آماری کشور از طریق سامانه الکترونیکی این نشریه با قابلیت‌های گوناگون قابل دسترسی می‌باشد.

سالنامه آماری 1387 کشور مانند سال‌های گذشته در دو مجلد فارسی و انگلیسی و همچنین به صورت لوح فشرده دو زبانه تهیه شده است تا در اختیار متقاضیان قرار گیرد. در ضمن همزمان با انتشار سالنامه آماری کشور، سالنامه آماری 30 استان توسط معاونت‌های برنامه‌ریزی استانداری‌های کشور (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق استان‌های کشور)، با الگویی یکسان و تحت نظارت مرکز آمار ایران تهیه و انتشار می‌یابد.

در خاتمه به کاربران ارجمند سالنامه توصیه می‌شود، برای بهره‌گیری از اطلاعات موجود در هر فصل، مقدمه آن را به دقت مورد مطالعه قرار دهند تا از نکات مهمی که در کاربرد آمارهای آن فصل ضروری است، مانند تعاریف و مفاهیم به کار رفته در تهیه آمارها، پوشش موضوعی اقلام آماری، بهنگام نبودن بعضی از اطلاعات و یا عدم درج برخی از اقلام آماری، آگاهی حاصل نمایند.

شایان ذکر است گزیده ای از اطلاعات تمامی فصل ها در ابتدای سالنامه و گزیده‌ای از اطلاعات هر فصل در مقدمه آن فصل درج شده است، که استفاده از آن‌ها جهت دستیابی به دیدی کلی از اطلاعات موجود در سالنامه توصیه می‌شود.
 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 روزی آمار به اندازه خواندن و نوشتن از ضروريات زندگی يک ملت پويا خواهد شد .

هر نهاد وسازمانی جهت برنامه ریزی ونظم بخشیدن به امور داخلی وارائه بهتر وظایف خود نیاز به وسیله ای دارد تا موفق عمل کند واین نیاز همانا تهیه وتنظیم آماراست.

آمارشاخه اي از رياضيات است كه در آن با به دست آوردن نتايجي از يك سري داده ها سروكار داريم. براي مثال،تعداد خانوارهايي كه در چند خيابان زندگي ميكنند را به دست آورده و از آن يك سري نتايج استخراج و استحصال

ميشود.

در نگاه كلي، آمار را ميتوان وسيله اي جهت سامان بخشيدن به اموري دانست كه در ابتدا هيچ نظمي ندارند و اگر هم نظمي دارند، به صورتي جزيي در آنها ديده ميشود. تهيه آمار و استخراج نتايج نهايي از آنها در واقع كمكي است به نظم دادن و ترتيب يا فقه نمودن امور دراز مدت كه در كوتاه مدت نتيجه بخش نيستند و به برنامه ريزي جامعي نياز دارند تا هر زمان بتوان با استناد به اين برنامه ريزيهاي مكتوب، گوشه اي از كار را به پيش برد.

مستند سازی سوابق آمارهای رسمی وتهیه راهنما ها، پرسشنامه ها ونتایج طرح های آماری رسمی مربوط به گذشته علاوه بر آنکه به روشنتر شدن حافظه تاریخی هر ملت نسبت به گذشته خویش کمک می نماید می تواند برای برنامه ریزان و سیاستگذاران با شبیه سازی شرایط اجتماعی واقتصادی گذشته آثار برنامه ها وسیاست های دردست اجرا را پیش بینی نماید از اینرو شناخت گذشته دارای اهمیتی برابر با شناخت وضیعت حاضر است.

از آنجا که تصمیم گیران وسیاستگذاران زمان بسیار کمی رابرای تجدید نظر در تصمیمات خود و یا اصلاح و متوقف نمودن آنها دراختیار دارندودرموقعیتهای اضطراری باید بسیار سریعتراز گذشته عکس العمل نشان دهند،لذا نظام آمار ملی بعنوان جزئی از نظام اطلاعات ملی باید دارای آنچنان کارآیی باشد که بتواند در زمان مناسب اطلاعات و آمار صحیح وبهنگام رادر اختیار تصمیم گیران قرار دهد.

 

نظام آماری به دوطریق می تواند به این وظیفه عمل کند:

 

1-      ازطریق تحلیل آمارهای مربوط به گذشته

 

2-      باتهیه آمارواطلاعات بهنگام از وضعیتهای جاری

 

آمار در برنامه ريزي مديريت و نظارت برنامه هاي مراقبتي بهداشتي نیزاز اهميت اساسي و بنيادي برخوردار است. ترديدي نيست كه خدمات بهداشتي را بدون درنظر گرفتن حقايق آماري نمي توان به طور موثر اجرا كرد. چنانچه اطلاعات و داده ها به شبكه ها ي تصميم گيري ناقص باشد ، درجه اطمينان نسبت به تصميم اتخاذ شده كمتر خواهد بود. امروزه عمل تصميم گيري در اداره امور سازمانهاي بهداشتي و درماني بايد روي بررسي هاي علمي و آماري و اطلاعات ترديد ناپذير استوار باشد چرا كه ارسال اطلاعات نادرست و نابهنگام از اوضاع بهداشتي و درماني مردم از دور افتاده ترين نقاط تا نزديكترين آنها منجر به اخذ تصميمات نابجاي سياست هاي بهداشتي كشور خواهد شد.

 

آمار دروغ نمی گويد، دروغگويان آمارسازی می کنند  

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
      ده مرحله و گام براي تهيه يك طرح آماري بايد مدنظر قرار داشت كه در زير ذكر شده است:
 

      ۱- General Object  تعیین هدف کلی (بیان نیازها و نتایج اصلی از اجرای طرح آماری):                                                                                                                                         

      2- Other Objective تعيين اهداف تفضيلی (اهداف جانبی که در انطباق با هدف کلی و به صورت جداول نهايي در نتايج  منتشره ديده  میشود) :                                                              
 
      3- Survey Population تعيين جامعه آماری (مجموع عناصر و اعضايي که دارای حداقل يک ويژگی مشترک در مطالعه مورد نظر باشند):                                             
                                                                                              
     4- Target Population  تخمين جامعه هدف (جامعه ای که از نظر صفت خاصی بر روی اعضای آن مورد مطالعه قرارمي گيرد):
                                                                
     5- Survey Unit تعيين واحدهای آماری ( عناصر و اجزايي از جامعه که در مورد آن اطلاعات جمع آوری مي گردد):      
                                                                                                  
     ۶- Survey  Item تعیین قلم آماری نهایی(صفت یا ویژگی مورد پرسش و قابل ثبت در مطالعه):                                                          
  
     7- Frame  تعيين چارچوب آماری (فهرستی از واحدهای نمونه گيری در جامعه که بايد به هنگام باشد) :         
                         
     ۸- Refrence Time تعيين زمان آماری (زمانی که اقلام آماری به آن وابسته است) :
                                                                                  

     9- Survey Time  تعيين زمان آمارگيری (محدوده مشخصی از زمان برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر) :        

                                                                                              
    10- Data Collection Method تعيين روش جمع آوری داده ها (تکميل پرسشنامه آماری از طريق مراجعه مستقيم آمارگير، تماس  تلفنی، پست، رايانه) :
 
 
 
 
                                                                                                                                               منبع : وبلاگ دانشجويان دانشگاه اصفهان

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
سازمان نیازمند یک برنامه راهبردی به منظور سازگاری با یک محیط متغیر کاری است. با توجه به بحث اساسی کسب و کار مرتبط با "موفقیت از طریق برآورده سازی موثر نیازهای مشتری" آشکار است که سازمانها باید به طور مستمر برای موفق باقی ماندن، تعدیل شده و ارتقاء یابند. فروش راهبردی این فرایند را تسهیل می کند و راه حلهای قدرتمندی را در یک دنیای هرلحظه رقابتی تر ارائه می کند. لزوما برنامه ریزی باید یک چارچوب کاری سیستماتیک فراهم نماید که با آن مکان بازار مورد هدف را تحلیل کند و راهی معین برای تعقیب اهداف راهبردی ایجاد نماید.

به هرحال طرح واقعا موفق، فراتر از روند ساده برنامه ریزی است. آن وسیله ای است برای ارتباط، انگیزش و درگیر کردن پرسنل در فعالیتهای بنیادی کاری. اغلب برنامه ریزی براساس وقایع برنامه ریزی و ایجاد تشریفات اداری، به عنوان یک فرایند محدود کننده نگریسته می شود. به یاد داشته باشید، طرحها برای دستیابی به اهداف، نیازمند تعهد حس مالکیت کارکنان دارند.

دلایل کلیدی برای برنامه ریزی بدین قرار است :

سازگاری به تغییر

برنامه ریزی فرصتی برای آزمودن اینکه چگونه تغییرات در محیط تجارت و کار بر سازمان تأثیر گذاشته یا خواهد گذاشت پدید می آورد آن مدیریت را قادر می سازد تا بر مسائل راهبردی همانگونه که به مسائل عملیاتی روزمره روبه روست متمرکز گردند .

اختصاص منابع

برنامه ریزی ما را قادر می سازد منابع را به  صورت موثر برای مواجهه با فرصت ها و تهدیدات به کار گیریم. هیچ طرحی نمی تواند بدون منابع مناسب موفق گردد. هنگامی که یک چشم انداز راهبردی اتخاذ می گردد. سازمان ها به گونه ای بهتر ترتیب می یابد تا منابع مورد نیاز برای برآورده کردن روزنه های فرصت راهبردی مرتب نمایند. روزنه های فرصت راهبردی به عنوان تغییراتی که نقش عمده ای در بازار دارند را بیان می کند. روزنه های راهبردی شامل عواملی مثل:1-فنآوری جدید. 2-بخش های جدید بازار 3-مجراهای جدید توزیع و فروش 4-باز تعریف بازار – جایی که ماهیت تقاضا تغییر می یابد. 5-تغییرات قانونی و 6-تغییرات ناگهانی محیطی– تغییرات ناگهانی غیرمنتظره اقتصادی و یا سیاسی.اساسا ، این فرآیند شامل هماهنگی فعالیت های بازاریابی با فرصت به منظور ایجاد مزیت رقابتی است.

ثبات

باایجاد پایداری مشترک برای کار (برای مثال فنون و فرضیات) از فرآیند کلی تصمیم سازی قابل ارتقاء است به علاوه روش ها و فرم های معمول باید ارتباط داخلی را بهبود بخشد.

اتحاد و پیوستگی

به عنوان یک فرآیند راهبردی برنامه ریزی باید اتحاد و یکپارچگی و هماهنگی ترکیب بازاریابی و فروش را تسهیل کند. با فراهم آوری یک تمرکز راهبردی باید ممکن گردد که عمل مشترک از عناصر فردی ترکیب فروش و بازاریابی تولید گردد.

ارتباط و انگیزه

طرح باید به طور واضح مقاصد و اهداف راهبردی را به کارمندان و سهام داران ودیگر سهامداران منتقل نماید. اهداف روشن و فهم فرد یا مساعدت گروه به فرآیند موجب ایجاد مالکیت و انگیزه می شود.

کنترل

تمام فعالیت های کنترلی برپایه برخی طرح های از قبل تعیین شده قرار دارند. فرآیند برنامه ریزی باید اهداف معناداری را قرار دهد بنابراین معیاری با آن موفقیت سنجش می شود تعریف می گردد.

موانع برنامه ریزی موفق

معدودی ممکن است در خصوص مفهوم برنامه ریزی بحث نمایند. در هر فعالیتی یک برنامه، یک اصل بنیادی را برای اصل موفقیت فرآهم می نماید. برنامه ریزی های فروش و بازاریابی باید آنچرا که واقعا مورد نیاز است ارائه کنند. در عین حال استفاده از تکنیک های بازاریابی و منابع را به منظور فرصت سازی بیشتر فروش ارتقاء دهند. با این حال حتی سخیل ترین مدیران بازاریابی و فروش این بیان را شاید بدون دقت مورد ملاحظه قرار دهند و بعید است که کاملا به انجام آن دست یابند. اگر مدیران برنامه ریزی را به عنوان یک تئوری خوب از نظر بگذرانند ولی در عمل به آن موفق نباشند کجای این مساله نقص دارد؟

آشکارا در راه برنامه ریزی موفق موانعی وجود دارد، اغلب این موانع مربوط به زوایای انسانی مدیریت فروش می گردند. آن در بر گیرنده مردم، سیاست، مهارت ها و فرهنگ دردرجه بالاتری از حد معمول سیستم های رسمی، سبک شناسی و داده ها و اطلاعات می گردند.

موانع معمول از این قرار هستند.

فرهنگ:

فرهنگ غالب ممکن است تابع برنامه های بازاریابی و فروش نباشد اگر اصول بنیادی بازاریابی توسط سازمان پذیرفته نباشد هر حرکتی در راستای هدایت بازار بودن و مشتری محوری می تواند به این علت که طریقی نیست که ما آن را انجام دهیم رها شود. اغلب ما مقاوت های قابل توجهی در برابر تغییر و برگشت تدریجی به کارهای گذشته می بینیم.

قدرت و سیاست:

تمامی سازمان ها موضوع سیاست های داخلی هستند. توسعه برنامه ریزی راهبردی تبدیل به یک میدان نبردی می گردد که منافع محول شده با پیشنهادهای یکدیگر مقابله می کنند و بر سر منابع و موقعیت ستیز می کند. این فرآیند زمان مدیریتی زیادی را می گیرد و می تواند باعث توافق های مشکل دار و تاخیر غیر ضروری می گردد.
                                                                                          

منوی نمایش در موبایل