مديريت آمار و فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 

 

در سال 1987 کمیته ای متشکل از تولید کنندگان نرم افزاری، نمایندگان نرم افزاری، نمایندگان بیمارستانهای و دانشگاههای معتبر علوم پزشکی تشکیل شد تا برقراری ارتباط بین نرم افزارهای تولید کنندگان مختلف را تسهیل کند. این کمیته هر چند ماه یک بار در نقاط مختلف امریکا تشکیل جلسه می دهدو نمایندگان کشورهای دیگراز جمله استرالیا – آلمان – ژاپن – هلند – زلاند نو و کانادا نیز درآن شرکت دارند.

 استاندارد(HL7) درسال 1992 از سوی اداره مرکزی استانداردهای بازار مشترک اروپا و درسال 1994 از طرف ANSIبه عنوان یک ارگان استاندارد ساز معتبر به رسمیت شناخته شد. این گروه در حال حاضر بیش از 1500 عضو حقیقی دارد و صدها بیمارستان در سراسر دنیا دارای سیستمهای اطلاعات بیمارستانی مبتنی بر این استاندار هستند.

 

 

 ساختار كلي استاندارد  HL7

  •  پذیرش ترخیص و انتقال بیمار
  • مدیریت درخواست و پاسخ (order result management) 
  •  ثبت دستور پزشک
  •  مشاهدات بالینی و نتایج پاراکلینیکی
  •  انواع جستجوها
  • امور مالی 

 

 نکات قابل توجه در این استاندارد

  •  امکان تبادل اطلاعات در انواع بستریهای سخت افزاری و نرم افزاری پیش بینی شده
  •  ساختار جای دهی اطلاعات از پیش فرض نشده است بلکه ذخیره وپردازش اطلاعات می تواند به صورت متمرکز یا نامتمرکز باشد.
  • استاندار به گونه ای است که با شناسایی نیازهای جدید توسعه تدریجی سیستمها را ممکن می سازد
  • مبتنی بر تجربیات گذشته و استانداردهای پذیرفته شده موجود است و در عین آنکه در جهت منافع تولیدکننده خاصی نیست دست شرکتها را برای ابتکار عمل باز میگرداند
  • گرچه در اصل برای استفاده در بیمارستانها تدوین شده است در نهایت قابل استفاده در کلیه محیط های بهداشتی درمانی خواهد بود
  •  این استاندارد گردش کارجدیدی را به بیمارستان تحمیل نمی کند بلکه  صرفـا  روشی برای تبادل اطلاعات است. بنابراین راه اندازی هر سیستم مبتنی HL7در هر بیمارستان شیوه اجرایی خاص خود را خواهد داشت.
  • هماهنگی تنگاتنگی با سایر استانداردهای پذیرفته شده انفورماتیک پزشکی دارد.

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 گروه نرم افزار:

  گروه نرم افزار، پورتال و اطلاع رسانی مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ابتدای اردیبهشت ماه سال 1385 شروع به سازماندهی و فعالیت نموده است.این گروه در مرکز فنآوری اطلاعات دانشگاه واقع در بیمارستان امام رضا مستقر و توسط تیم کارشناسان نرم افزار اداره می گردد.

یکی از سیاستهای مدیریت فناوری اطلاعات درزمینه نرم افزار، تمرکز بر خرید و پشتیبانی نرم افزارهای موردنیاز واحدهای دانشگاه می باشد. بنابراین تهیه و ارائه نرم افزارهای عمومی و موجود در بازار، به استثناء نرم افزارهای تخصصی و پژوهشی، در دستور کار این گروه نمی باشد.

این گروه از 3 زیرگروه تشکیل شده است:

 

زیرگروه شیرپوینت:

در یک سازمان بزرگ مانند دانشگاه علوم پزشکی مشهد، واحدهای مختلف جهت تسریع در امور خود نیاز به الکترونیکی کردن فرایندها ی کوچک و بزرگ دارند. گاهی اوقات فرایندها به اندازه کافی بزرگ و پیچیده هستند تا بتوانیم هزینه و زمان را برای اجرای آن متحمل شویم و فرایند ها را برون سپاری کنیم ولی گاهی فرایندهای مفید و ارزشمندی در سازمان مطرح می گردند که زمان زیادی برای اجرای کار نداریم، از طرفی می خواهیم این فرایند برای دانشگاه هزینه بر نباشد. در این مواقع استفاده از بستر و امکانات شیرپوینت می تواند راهکار مناسبی برای پیاده سازی فرایندها باشد که موجب صرفه جویی در زمان و هزینه می شود.

برخی از ویژگی ها و امکانات شیرپوینت عبارتند از:

          معماري توسعه پذير و قابليت نصب در محيط هاي بزرگ
          وجود مستندات فني، منابع آموزشي و راهکارهاي تجاري فراوان
          سازگاري، يکپارچگي و ارتباط با ديگر سرورها
          وجود ابزارهاي توسعه و سفارشي سازي
          يکپارچگي و ارتباط با مجموعه نرم افزاري Microsoft Office

 

زیرگروه سیستم های یکپارچه:

در راستاي تحقق دولت الکترونیک، ساماندهی گردش اطلاعات و مدیریت فرآیندهاي مالی، اداري و پشتیبانی به منظور افزایش بهره وري با رویکرد سازمان بدون کاغذ و کاهش هزینه ها، سیستم هاي یکپارچه دانشگاه علوم پزشکی مشهد  بر مبناي تکالیف چشم انداز، معماري اطلاعات و همچنین استفاده از بانک هاي اطلاعاتی پیشرفته و کارامد و افزایش امنیت شبکه تدوین شده است، پس از مطالعه و بررسی دستگاهها و سازمانهاي اجرائی کشور که جهت گیري فناوري اداري در آنها به سمت سامانه هاي یکپارچه بوده است و ارزیابی تجربیات آن ها، گامهاي عملی براي اجراي سیستم هاي یکپارچه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد  به همت مدیریت آمار و فناوری اطلاعات و با محوریت مرکز نوسازي و تحول اداري و مسؤلیت مدیریت روشها و فناوري پس از طی مراحل قانونی و انتخاب مجري آغاز گردید . امید است مدیران و کارشناسان در حوزه هاي مختلف با حمایت و همراهی با طرح و ارائه دیدگاه ها و نظرات خود، ما را در اجرایی شدن این گام بزرگ یاري فرمایند.

 

زیرگروه دیتابیس:

عملیات پشتیبانی و نگهداری تمامی بانک های اطلاعاتی دانشگاه و انجام بهینه سازی های مورد نیاز جهت تسریع در فرآیندهای مرتبط با داده از وظایف اصلی این زیرگروه می باشد. همچنین پشتیبانی و توسعه سامانه پرونده الکترونیک سلامت - سپاس - نیز از طریق همکاران این زیرگروه انجام می گردد. طراحی و پیاده سازی سرویس ها و نرم افزارهای تحت وب و موبایلی و داشبوردهای مدیریتی موردنیاز دانشگاه هم از اهم وظایف این زیرگروه می باشد.

 

 

 

لینک سامانه الگوی خدمات

گزارش اطلاعات ثبت شده سامانه الگوی خدمات

درخواست از سیستم های یکپارچه درخواست از دیتابیس  

 

 

منوی نمایش در موبایل