ده مرحله و گام براي تهيه يك طرح آماري بايد مدنظر قرار داشت كه در زير ذكر شده است:
۱- General Object تعیین هدف کلی (بیان نیازها و نتایج اصلی از اجرای طرح آماری):
2- Other Objective تعيين اهداف تفضيلی (اهداف جانبی که در انطباق با هدف کلی و به صورت جداول نهايي در نتايج منتشره ديده میشود) :
3- Survey Population تعيين جامعه آماری (مجموع عناصر و اعضايي که دارای حداقل يک ويژگی مشترک در مطالعه مورد نظر باشند):
4- Target Population تخمين جامعه هدف (جامعه ای که از نظر صفت خاصی بر روی اعضای آن مورد مطالعه قرارمي گيرد):
5- Survey Unit تعيين واحدهای آماری ( عناصر و اجزايي از جامعه که در مورد آن اطلاعات جمع آوری مي گردد):
۶- Survey Item تعیین قلم آماری نهایی(صفت یا ویژگی مورد پرسش و قابل ثبت در مطالعه):
7- Frame تعيين چارچوب آماری (فهرستی از واحدهای نمونه گيری در جامعه که بايد به هنگام باشد) :
۸- Refrence Time تعيين زمان آماری (زمانی که اقلام آماری به آن وابسته است) :
9- Survey Time تعيين زمان آمارگيری (محدوده مشخصی از زمان برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر) :
10- Data Collection Method تعيين روش جمع آوری داده ها (تکميل پرسشنامه آماری از طريق مراجعه مستقيم آمارگير، تماس تلفنی، پست، رايانه) :
منبع : وبلاگ دانشجويان دانشگاه اصفهان