• مدیریت آمار و فناوری اطلاعات

  • اداره آمار

  • واحد زیرساخت

  • واحد سیستم سلامت

  • واحد نرم افزار

سوالات متداول واحد زيرساخت

 

سوالات ایمیل

س- عدم وجود ميل باکس پس از وارد کردن نام کاربري و رمز عبور از طريق صفحه مرورگر چیست؟

  • ميل باکس وجود ندارد 
  • اشکال از پشتيباني فني

س- خطا در هنگام ورود به ميل باکس مبني بر عدم صحت نام کاربري و رمز عبور چیست؟

  • رمز عبور اکسپاير شده است
  • نام کاربري اکسپاير شده است
  • نام کاربري يا رمز عبور اشتبا وارد شده است
  • س-خطای عدم تغییر پسورد توسط کاربربه چه علت می باشد؟
  • 1- از آخرین تغییر پسورد توسط کاربر 24 ساعت گذشته باشد
  • 2- پسورد وارد شده تکرای نباشد
  • 3- مشکل  Script(از تغییر پسورد ویندوز استفاده شود)

 

سوالات لینک

س-نرم افزار Lync پیغام “Cannot sign in to Lync because your computer clock is not set correctly” میدهد و لاگین نمیکند.

  • باید دقت کنید که  Time Zone سیستم در حالت Automatically باشد و ساعت و تاریخ نیز به روز باشد

س-در برخی از سیستم های شبکه ما، امکان Share Desktop در نرم افزار Lync وجود ندارد و کاربر با پیغام خطا مواجه میشود.

  •  راه حل این مشکل تعویض ورژن نرم افزار Lync است. برخی از نسخه های ویندوز، با برخی از ورژن های نرم افزار Lync سازگاری مناسب ندارند.

س-هنگام ورود به نرم افزار Lync با پیغام “There was a problem verifying the certificate from the server” مواجه میشویم. راه حل چیست؟

  • باید فایل Certificate دانشگاه (Mashhad University of Medical Sciences) را در سیستم خود کپی کنید (راهنماي نصب و فايل Certificate). سپس آن را نصب کنید. باید توجه کنید، هنگام نصب گزینه Local Machine را انتخاب کنید و در مرحله بعد نیز ، با انتخاب “Place all certificate in the following store” ، Browse کنید و Trust root … را انتخاب کنید.

سوالات VPN

س- اشکال در اتصال به VPN به چه علت می باشد.؟

1- به خاطر داشته باشید که رمز عبور شما، همان رمز عبور به ایمیل می باشد

2- مطمئن شوید که هر اتصال دیگر VPN قطع شده باشد

3-ممکن است سرور طرف اتصال شما آماده نباشد(ری استارت و ...)

4- دسترسی شما محدود و یا اینکه اجازه دسترسی ندارید

سوالات اکتیو دایرکتوری

 س- در هنگم جستجو در اکتيو دايرکتوري کاربر مورد نظر وجود ندارد

1- محدوده جستجو بررسی شود

2- وارد نکردن کلمات مناسب برای جستجو

3- وارد نکردن پسوند یا پیشوند نام خانوادگی

4- تطابق کد ملی با یافته ها


سوالات ویندوز 

س- مدتی است که ویندوز های XP شبکه ما با مشکل Time مواجه شده اند.

  • پالیسی جدیدی که برای فعال کردن گزینه Automatically تایم زون از اواسط مردادماه در شبکه دانشگاه اعمال شده است بر روی ویندوز های XP جواب نمیدهد. لذا باید یک بار تیک Automatically را روی سیستم مذکورغیرفعال و فعال کنید تا از آن لحظه به بعد بتواند خود را با تایم دامین هماهنگ کند.

  س-عدم اتصال(لاگين) به سيستم پس از ورود نام کاربري و رمز عبورچیست؟

1- پر شدن حجم درایو c

2- حجیم شدن پروفایل شخصی

س-چرا برخی از ویندوزهای XP در شبکه دچار مشکل میشوند و ارتباط مناسبی با دامین ندارند؟

  •  مدت هاست که این ویندوز Expire شده و دیگر توسط مایکروسافت پشتیبانی نمیگردد. به همین دلیل در آپدیت ها ، اعمال پالیسی ها و ... دچار مشکل میشود. لذا توصیه میگردد نسبت به آپگرید آن هر چه زودتر اقدام نمایید.

س-هنگام ورود به ویندوز با پیغام "Trust Relationship Between Workstation and Domain Fails" مواجه شده و نمیتوان وارد ویندوز شوم. چگونه این مشکل را برطرف کنم؟

  •  کابل شبکه را از سیستم جدا کنید و با Admin Local User و یا user دامینی که قبلا روی این سیستم لاگین میکردید وارد آن شوید. سپس کابل شبکه را متصل نمایید. در این حالت یک بار ویندوز را DisJoin و سپس Join کنید. دقت کنید که تایم و تاریخ سیستم صحیح باشد.

 

سوالات شبکه

  سوال: خطاي مربوط به اتمام حجم دانلود

  • 1- حجم دانلود پايان يافته است
  • 2- عضويت در گروه صورت نگرفته است

  سوال: بسیار اتفاق افتاده است که در شبکه مرکز ما ، سیستم ها آی پی نمی گیرند. علت چیست؟

  • علت ، پر شدن Scope های DHCP مرکز شماست. برای حل این مشکل به چند نکته توجه فرمایید:
  •  1-     به هیچ عنوان روی کلاینت ها از آی پی دستی استفاده نکنید.
  • 2-     گوشی های موبایل از طریق اکسس پوینت به شبکه متصل شده و آی پی میگیرند. اگر این گوشی ها که بعضا پر تعداد هستند به درستی مدیریت نشوند، آی پی ها زود پر شده و با کمبود آی پی مواجه میشوید.
  • 3-     از ارائه درخواست برای رزرو کردن آی پی هایی که لزومی برای رزرو شدن ندارند بپرهیزید.
  • 4-     در صورت اتمام آی پی ، جهت خالی کردن Scope با مرکز فناوری اطلاعات تماس بگیرید.
  • 5-      ممکن است  سوئیچ هنگ کرده باشد
  • 6-    بایستی لینک ارتباطی تا سوئیچ چک شود و اطمینان از اینکه کابل ارتباطی ip  میدهد

سوال: در صورت قطع بودن شبکه  بخشی از سازمان بایستی چه اقداماتی توسط رابطین صورت گیرد؟

1-       سوئچ شبکه بخش را چک نمایید که روشن باشد

2-      کابل ارتباطی از سوئیچ اصلی را کنترل کنید و در صورت امکان با لپ تاپ به آن وصل شوید

3-      در صورت عدم وجود ارتباط با مرکز آی تی تماس حاصل فرمایید.

سوال: در صورتی که کاربران موفق به اتصال به شبکه وایرلس نشوند چه اقداماتی صورت پذیرد؟

   بررسی شود سیستمی که  میخواهد به شبکه وصل شود آیا جزو دامین هست یا خیر و در صورت نبودن بایستی در تنظیمات وایرلس پراکسی تعریف گردد

 سوال: اگر چراغ کارت شبکه خاموش باشد و کابل شبکه متصل باشد چه اقدامی انجام شود؟

احتمالا کابل دچار قطعی شده است بایستی دومسیر چک شود ابتدا از کامپیوتر تا کیستون روی دیوار و مسیر کیستون تا سوئیچ بخش

سوال: در صورت خاموش شدن پورتی از  سوئیچ مدیریتی چه اقداماتی صورت پذیرد و علت خاموش شدن چیست؟

ممکن است لوپی در شبکه اتفاق افتاده باشد و پورت خاموش گردد در اینصورت هرگز نباید کابل را به پورت دیگری متصل کنید.با مرکز آی تی تماس گرفته و شماره پورت و نام بخش را اطلاع دهید

سوال: منظور از ترافیک روزانه و پهنای باند چیست؟

مقدار حجم بر اساس مگا بایت که کاربران روزانه استفاده می نمایند را ترافیک روزانه می گویند پهنای باند ظرفیت اتصال بین کاربران و اینترنت را مشخص میکند

سوال: چگونه قطعی در فیبر نوری را تشخیص دهیم و از سالم بودن مسیر فیبر اطمینان پیدا کنیم؟

با استفاده از نور لیزر میتوان سرو ته کابل فیبر نوری را تست کرد و در صورت نبودن لیزر از چراغ قوه پر نور استفاده کنید

سوال: چرا تلگرام در اینترنت دانشگاه کار نمیکند؟

نرم افزار های شبکه های اجتماعی بنا به قوانین دانشگاه بر روی موبایل ها فیلتر شده است

سوال: در صورت تست  قطعی شبکه چه ping هایی گرفته شود؟

1-      ازوجود ارتباط داخلی در سازمان اطمینان پیدا کنید و یکی از سرور های داخلی راping  کنید

2- ping آنتن های ارتباطی

3- ping  یکی از سرورهای مرکز (172.16.0.1 ping)

سوال: روشن ماندن  چراغ نارنجی در پورت های سوئیچ مدیریتی به چه معناست؟

 روشن ماندن چراغ نارنجی ممکن است به معنای  لوپ در شبکه باشد و یا اینکه از port security  تعریف شده است.

سوال: آیا وجود مودم اینترنت جداگانه اختلال در شبکه ایجاد میکند؟

بلی به دلیل اینکه ممکن است در  مودم خارجی سرویس dhcp  فعال باشد و ip در شبکه broad cast  کند و لوپ در شبکه اتفاق بیفتد

سوال: در صورت تخریب  و نوسازی قسمتی از سازمان و قطع شدن قسمتی از شبکه چه اقداماتی انجام گیرد؟

1-   بررسی مسیر های کابل ارتباطی به رک بخش

2-      اطلاع رسانی به مرکز آی تی جهت بررسی و اقدامات لازم جهت نصب مجدد.

سوال: در صورت نامرتب بودن رک اصلی یا سایر رک های داخلی چه اقداماتی انجام گردد؟

1-      عکسی از داخل رک گرفته شود

2-      کابل ارتباطی مشخص شود

3-      یک به یک کابل ها از داخل سوئیچ جدا و در صورتی که قابل انعطاف باشد در نگهدارنده مرتب شود

4-      در صورت امکان سوئیچ باد گرفته شود.

سوال: در صورتی که کابل ارتباطی بین رک ها و رک اصلی  برای ما قابل شناسایی نباشد و برچسب هم نخورده باشد چه اقدامی انجام دهیم؟

1-         لپ تاپی را به رک فرعی متصل نماییم و با استفاده از  دستور پینگ یک آی پی را پینگ نماییم

2-     به ترتیب کابل هایی که به سوئیچ وصل هستند را قطع و وصل نماییم در صورتی که تایم اوت ایجاد گردید کابل شناسایی شده است   

3-     همچنین در صورتی که عمل فوق به نتیجه نرسید با تماس با واحد فناوری به کمک تجهیزاتی مانند فایندر حتما ارتباط مورد نظر قابل شناسایی خواهد بود

4-     در انتها پس از پیدا کردن کابل حتما بر روی آن برچسب شناسایی خورده شود

سوال: آیا به هر پورتی از سوئیچ مدیریتی میتوان کابل ارتباطی و یا سروری را وصل کرد؟

هر کدام از پورت های سوئیچ  ممکن است تنظیمات متفاوتی داشته باشند از جمله vlan های متفاوت-امنیت متفاوت-رنج ip متفاوت و غیره که با این اوصاف وصل کردن کابل شبکه تعریف نشده به پورت لوپ در شبه ایجاد میکند

سوال: برای بهبود وضعیت ظاهری سیم ها و کابل های سیستم ها چه اقداماتی انجام شود؟

1-      استفاده از داکت های کف خواب

2-      بست کمربندی و سیم زیپ برای پوشاندن کابل های روی میز